جستارهای زبانی، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۰-۰

عنوان فارسی تحلیل گفتمان انتقادی مجموعه کتب زبان انگلیسی پراسپکت و ویژن برمبنای خوانش فوکویی از مفهوم سن زدگی
چکیده فارسی مقاله در میان ایرانیان، همواره پیران همچون نماد حکمت و حرمت تلقی شده و جوانان را به تلمذ از خزائن تجربه زیسته شان سفارش کرده اند. در این جا عنصر «سن» در بازنمایی هویتی ارزشی مثبت دارد و بر غنای معرفت/ تجربه دلالت میکند. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر پاسخی بر نحوه بازنمایی مفهوم سن بعنوان یکی از عناصر هویت بخشی وبه تبع آن سالمندی یا به تعبیر دقیق­تر سن­زدگی، در کتب زبان انگلیسی مدارس است. همانگونه که فوکو تصریح می­کند سن، نه یک انگارۀ صرفا بیولوژیک، بلکه برساخته­ای تاریخی-گفتمانی است که در شبکه روابط قدرت بازتولید می شود. به طور خاص، دراین پژوهش تحلیل محتوای داده های کتب زبان انگلیسی متوسطه اول و دوم(مجموعه پراسپکت وویژن) بر اساس روش تحلیل گفتمان انتقادی لاکلاووموفه (با خوانش فوکویی) صورت گرفت.  تحلیل تکرار شواهد و داده ها نوعی غیریت سازی را بعنوان گفتمان غالب از مفهوم سن زدگی نشان داد. سالمندان در درسایر تمرینات، در اکثر فعالیت های روزمره وحوزه عمومی غایب هستند؛ در هنگام حضور نیز یا شکل بیمارگون یا صرفا کارکرد نمایشی/انفعالی داشته­اند و در حالت «تعویق نامحدود» به سر می­برند. در این مجموعه دسترسی سالمندان به گفتمان مسلط کتب آموزشی قطع شده و نوجوانان و میانسالان جایگاه سوژۀ گفتمانی را اشغال کرده بنحوی که دوقطبی حاشیه-مرکز تشدید شده است. ضرورت دارد برنامه ریزان کتب درسی به تعریف روشنی ازمفهوم سن و گفتمان سالمندان دست یافته تا آنان را در مسیرتبدیل به سوژه­های کنش­گر و مساوات­طلبانه (مورد تأکید سند تحول بنیادین) درنیل رسیدن به آرمان عدالت آموزشی یاری رساند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سن‌زدگی،تحلیل گفتمان انتقادیِ لاکلاو و موفه،کتب آموزش زبان انگلیسی،خوانش فوکویی،سالمندی

عنوان انگلیسی A Critical Discourse Analysis of Prospect and Vision Series English Language Textbooks as Framed in Foucauldian Reading on Ageism
چکیده انگلیسی مقاله One rich educational trait in Iranian culture is to respect the aged ones and keep their dignity, enjoying their lived experiences. Here, age is defined as an identity representation with a positive connotation which signifies enriching experience / knowledge. In keeping with, the main objective of the present study is to disclose how ageism as a social-ideological construct not a biological concept has been represented in English language schooling textbooks. Theoretically framed in Laclau and Muffe Critical Discourse Analysis based on Foucauldian reading, the current study was to do a content analysis of English language textbooks in Iranian junior and senior secondary schooling systems (Prospect and vision series). The researchers extracted the dominant discourses represented in the exercises, images and contents of the textbooks based on frequency and the related categories. Findings represented a kind of “otherising” discourse in the textbooks. The elders were represented in three aspects of “absentism” “a negative issue” or “token construct”.  Indeed, when present, they were also misrepresented as sick or disabled ones or persons with token /socially passive role. They did not enjoy a dominant discourse and the youth were the subject of the discourses. Curriculum developers are thus needed to revisit their readings on ageism construct to provide a positive definition on it, framing educational justice demanded in Fundamental Reform Document and its Islamic-Iranian ethos.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ageism,Laclau and Muffee Critical Discourse Analysis,English Language Teaching Textbooks,Foucauldian Reading,Elders

نویسندگان مقاله مجتبی رجبی | Mojtaba Rajabi
Department of Foreign Languages, Faculty of Humanities and Physical Education, Gonbad Kavous University
گروه زبانهای خارجه – دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی – دانشگاه گنبد کاووس

خدیجه آقائی | Khadijeh Aghaei
Department of Foreign Languages, Faculty of Humanities and Physical Education, Gonbad Kavous University
گروه زبانهای خارجه- دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی- دانشگاه گنبد کاووس

عارف دانیالی | Aref Danyali
Department of Islamic Philosophy, Faculty of Humanities and Physical Education, Gonbad Kavous University
گروه فلسفه و حکمت اسلامی- دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی – دانشگاه گنبد کاووس


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-26603-6&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات