جستارهای زبانی، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۱-۰

عنوان فارسی معیارهای توسعه پایدار در سازماندهی محتوای کتابهای عربی دوره متوسطه اول
چکیده فارسی مقاله بهبود کیفیت محتوای کتب درسی بر اساس مبانی توسعه پایدار یکی از موضوعات مهم هر نظام آموزشی است که نقش مهمی در ارتقای مهارت­های عمومی فراگیران دارد. در همین راستا، پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش پیمایشی به بررسی معیارهای توسعه پایدار در سازماندهی محتوای کتاب­های عربی دوره متوسطه­ی اول بپردازد. ابزار اصلی این پژوهش را پرسشنامه محقق­ساخته معیارهای توسعه پایدار شامل معیارهای دینی، اجتماعی، محیطی، اقتصادی و فکری-علمی تشکیل داد. به منظور توصیف و تحلیل داده­ها، از آماره­های توصیفی و آزمون­های همبستگی پیرسون، آنوا (ANOVA) و فریدمن استفاده شد. یافته ها نشان داد که به طور کلی سطح پایداری معیارهای توسعه در سازماندهی محتوای کتابهای عربی متوسطه اول در وضعیت ضعیف قرار دارد؛ بدین معنا که به طور خاص، سه معیار محیطی، اجتماعی، اقتصادی در سطح مطلوبیت ضعیف قرار دارند و تنها دو معیار دینی و فکری-علمی در سطح مطلوبیت متوسط قرار دارند. همچنین از لحاظ همبستگی میان معیارها با توسعه پایدار، یافته ها حاکی از این بود که معیارهای محیطی، اجتماعی و اقتصادی بیشترین همبستگی را با توسعه پایدار دارند ولی به سطح مطلوب نرسیده اند. پیشنهاد می­گردد در راستای بهبود سازماندهی محتوای کتب عربی دوره متوسطه اول بر مبنای معیارهای توسعه پایدار، ضمن حفظ معیارهای دینی و فکری-علمی در کتابها به گنجاندن معیارهای توسعه محیطی، اجتماعی و اقتصادی توجه در محتوای این کتاب­ها نیز توجه بیشتری گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توسعه پایدار،محتوای درسی،کتب عربی،متوسطه اول

عنوان انگلیسی Investigating the criteria of sustainable development in organizing the content of Arabic texts in junior high school
چکیده انگلیسی مقاله Improving the quality of textbook content, especially Arabic texts, requires the issue of sustainable development culture in educational systems. In this regard, the present study intends to use the applied-survey research method to examine the criteria of sustainable development in organizing the content of Arabic texts in junior high school. In addition to using descriptive statistics of various variables and items, Pearson correlation test, ANOVA test and Friedman test were used. Statistical findings showed that the level of stability in organizing the content of Arabic texts in the first year of high school is weak despite the moderate level of stability of religious, intellectual and practical axes. The highest degree of correlation and effectiveness between environmental, social and economic axes was observed with the level of sustainability. Also, the highest ETA coefficient is related to the environmental axis with a value of 0.86 and an explanation coefficient of 0.76, which has the highest impact on different levels of sustainable development, followed by the social axis with an ETA coefficient of 0.85 and a coefficient of determination of 0.7. After the mentioned axes, the economic axis with ETA and determination coefficients of 0.77 and 0.68, respectively. It is recommended that in order to organize the content of Arabic texts in the first year of high school in order to achieve sustainable development, more attention should be paid to environmental, social and economic axes in education and also the level of desirability of religious, intellectual and practical axes should be maintained.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Sustainable development,Content of Arabic texts,high school

نویسندگان مقاله سجاد اسماعیلی | Sajjad Esmaili
Assistant Professor in the Department of Arabic Language and Literature at Imam Khomeini International University in Qazvin
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

عبدالرزاق رحمانی | Abdolrazagh rahmani
Assistant Professor, Hormoz Research Center, University ofHormozghan, Iran
استادیار مرکز مطالعات و تحقیقات هرمز دانشگاه هرمزگان


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-31905-2&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات