|
جستارهای زبانی، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۱-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
واکاوی راهبردهای درک خواندن در کتاب فارسی ششم دورۀ دوم ابتدایی: پژوهشی از منظر رویکرد اجتماعی-روانشناسیزبان |
|
چکیده فارسی مقاله |
خواندن فرایندی پیچیده است که استفاده از راهبردهای درک به فراگیران کمکمیکند تا با برقراری تعامل بیشتر با متن، درک بهتری از آن داشته باشند. هدف این مقالۀ توصیفی-تحلیلی بررسی کتاب فارسی ششم دورۀ دوم ابتدایی باتوجهبه سه راهبرد فعالسازی دانش پیشین، گسترش گنجینۀ واژگان و بازبینی و 26 تکنیکِ درک خواندن از انگاره اجتماعی-روانشناسی زبانِ اندرسون (1994 & 2012) است تا همسویی این منبع آموزشی با رویکرد فوق و تکنیکهای شناختی، فراشناختی و جبرانی آن روشن شود. دراینراستا، پیکرۀ متشکلاز 79 راهبرد استخراجشده از متون و همۀ تمرینهای این کتاب شامل بخشهای درک مطلب، درکودریافت، خوانشوفهم، دانش (زبانی و ادبی)، بازی و گوشکنوبگو، برمبنای نمونبرگ محققساخته مطالعه شد. تحلیل دادهها نشان داد که اگرچه از هر سه راهبرد استفاده شده است، فراوانی و تنوع تکنیکها بسیار پایین و کتاب فوق ناهمسوبا این رویکرد است. سازماندادن فصلهای کتاب به درسهایی با عناوین متنوع و بخشهایی نظیر بخوان و حفظکن، حکایت، بخوانوبیندیش و گوشکنوبگو، رغبت بیشتری برای خواندن متون ایجاد میکند. تکنیکهای تنوع در آموزش واژه، کاربا همکلاسی برای گسترش مهارت خواندن، آموزش واژه بههمراه دیگر فعالیتهای زبانی، آموزش صریح واژه، آموزش واژه جدایاز سایر فعالیتهای زبانی، طرحوارههای واژگانی، روابط مفهومی، بهخاطرسپاری و تمرین دررابطهبا آنها نیز برای آموزش واژه استفاده نشده است. دادههای بازبینی راهبردها نشان داد که راهبردهای فراشناختی فراوانی بیشتری درمقایسهبا راهبردهای شناختی دارند. توجهبه تکنیکهای مرور دانستههای پیشین و تنوع متون خواندنی از نقاط قوت و عدم توجهبه تمرینهای گروهی در پرورش و تقویت تفکر انتقادی فراگیران ازنقاط ضعف کتاب حاضر در تدوین محتوا محسوب میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
،اندرسون،رویکرد اجتماعی- روانشناسی زبان،انگاره فعال خواندن،راهبرد،بازبینی راهبردها |
|
عنوان انگلیسی |
Analyzing Reading Comprehension Strategies in Farsi Textbook of Sixth Grade: A Socio-psycholinguistic Approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Reading is a complicated process that using comprehension strategies helps learners have more interaction with text to comprehend it better. The aim of this descriptive-analytic study is investigating Farsi textbook of sixth grade in elementary school based on three activating background knowledge, cultivating vocabulary and verifying strategies and 26 techniques of Anderson's socio-psycholinguistic approach (1994 & 2012) to be clarified its correspondence with this approach and its cognitive, metacognitive and compensatory strategies. For this purpose, 79 techniques were collected from all texts and tasks including parts of reading comprehension, perception and conception, interpretation and comprehension, linguistic and literary knowledge, game and listen and say based on researcher-made checklist. Data analysis showed that although all strategies are used, frequency and variation of techniques are low and its content is inconsistent with this model. Organization of chapters into lessons with various titles and sections like read and memorize, tale, read and think, listen and say attracts learners' interests to read. Various techniques in teaching vocabularies, working with classmates to extend reading skill, teaching vocabulary in connection with other language activities, explicit teaching of vocabularies, teaching vocabulary independent of other language activities, lexical schemes, conceptual relationships, remembering and exercises following these techniques have not been used. Data of verifying principle showed that more attention is paid to metacognitive strategies. Using various texts and techniques relating to remembering previous knowledge are the advantages and not paying attention to group exercises to support the critical thinking of learners are the drawbacks of the book's content. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Anderson,a socio-psycholinguistic approach,active reading model,strategy,strategy verification |
|
نویسندگان مقاله |
موسی غنچه پور | Mousa Ghonchepour Teaching Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran گروه آموزش زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
زهره احمدی پور اناری | Zohre Ahmadypooranary Teaching Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran گروه آموزش زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
جواد خدادای اسفیجار | Javad Khidadadi Isfijar Educational Department of Kerman (Mahan) آموزش و پرورش کرمان (ماهان)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-26178-2&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|