جستارهای زبانی، جلد ۱۵، شماره ۶، صفحات ۵-۰

عنوان فارسی نقش خودکارآمدی نگارش و استراتژی نگارش در عملکرد نگارشی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش بررسی رابطه بین خودکارآمدی نگارش و استراتژی در عملکرد نگارشی است. بدین منظور، 110 شرکت­کننده دو پرسش­نامه، شامل پرسش­نامه خودکارآمدی نگارش  و پرسش­نامه استراتژی نگارش را تکمیل نموده و دو نگارش استدلالی و روایی منتخب از بخش نگارش آزمون تافل را نوشتند. برای تحلیل داده­ها، از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافته­ها نشان داد که هیچ رابطه معناداری بین خودکارآمدی نگارش و استفاده از استراتژی نگارش وجود نداشت. رابطه معناداری بین خودکارآمدی نگارش و موفقیت در نگارش پیدا شد. همچنین، رابطه منفی بین استراتژی نگارش و عملکرد نگارشی دیده شد. نتایج رگرسیون نشان داد که تنها خودکارآمدی نگارش عملکرد نگارشی را پیش بینی کرد. نتایج این پژوهش می­تواند به معلمان زبان کمک کند تا عملکرد نگارش زبان اموزان شان را بهبود بخشند.


 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی نگارش،استراتژی‌های نگارش،عملکرد نگارشی،نگارش استدلالی،نگارش روایی

عنوان انگلیسی The Role of EFL Writing Self-Efficacy and Writing Strategy in Writing Performance
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to examine the role of writing self-efficacy and writing strategy in writing performance. To this aim, 110 Participants filled out two questionnaires including writing self-efficacy questionnaire and writing strategy questionnaire and composed an argumentative writing and a narrative writing chosen from TOEFL writing tasks. The data showed no significant relationship between writing self-efficacy and writing strategy use. There was a significant relationship between writing self-efficacy and writing achievement. Furthermore, a negative relationship was found between writing strategy and writing performance. Results of multiple regression showed that writing self-efficacy was the only significant predictor of writing performance. The outcomes of this study can help  teachers to improve their students’ writing.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله writing self-efficacy,writing strategies,writing performance,argumentative writing,narrative writing

نویسندگان مقاله فاطمه مرادی | Fatemeh Moradi
University of Bojnord
دانشگاه بجنورد

غلامحسن خواجوی | Gholam Hassan Khajavy
University of Bojnord
دانشگاه بجنورد

سید احسان گلپرور | Seyyed Ehsan Golparvar
University of Bojnord
دانشگاه بجنورد


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-83502-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات