جستارهای زبانی، جلد ۱۵، شماره ۶، صفحات ۱۰-۰

عنوان فارسی توانش بین فرهنگی دانشجویان بین المللی ، تحلیل محتوای کتاب فرهنگ برای یادگیرندگان زبان فرانسه
چکیده فارسی مقاله ارتباط میان زبان و فرهنگ نه تنها از موضوعات اصلی محققان حوزه آموزش زبان است،  بلکه از موضوعات مورد توجه در مطالعات حوزه بین المللی سازی آموزش عالی به منظور کاهش چالش های فرهنگی دانشجویان بین المللی در کشور مقصد بشمار می‌رود. هدف از انجام پژوهش کیفی حاضر، تحلیل کتاب آموزشی « فرهنگ» به یادگیرندگان سطح مقدماتی زبان فرانسه از دیدگاه توانش بین فرهنگی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی است. کتاب به آموزش فرهنگ فرانسه و فرانکوفونی با هدف ارتقای سازگاری دانشجویان خارجی در فرانسه اختصاص دارد. براساس یافته‌ها ، کتاب با تمرکز بر «فرهنگ اختصاصی کشور هدف»، حول  دو حوزه اصلی فرهنگ عام فرانسه و فرهنگ روزمره فرانسویان ،نقش موثری در ارتقای «دانش فرهنگی» دانشجویان خارجی درباره کشورفرانسه ایفا می نماید. کتاب اگرچه با ایجاد فضایی برای تحلیل و تفسیر «فرهنگ فرانسه» ، آگاهی از « فرهنگ خودی» و امکان مقایسه با «فرهنگ دیگری» و همچنین پردازش دانش کسب شده به تقویت «دانش و مهارت بین فرهنگی» دانشجویان کمک می کند. اما به دلیل اختصاص بخش قابل توجه کتاب به فرهنگ اختصاصی فرانسه، نیازمند بازبینی و توجه به فرهنگ های دیگر به منظورایجاد فضایی چندفرهنگی برای ارتقای موثر «نگرش بین فرهنگی» و «آگاهی فرهنگی انتقادی» دانشجویان بین المللی است. نتیجه نهایی نشان می‌دهد تقویت دیدگاه بین فرهنگی «مولفان» در تدوین کتاب برای دانشجویان خارجی و ایفای نقش موثر «مدرسان» درتقویت  تعاملات بین فرهنگی در کلاس از عوامل اصلی در افزایش یادگیری موثر و بروز کنش بین فرهنگی مناسب توسط دانشجویان در موقعیت واقعی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان بین المللی،توانش بین فرهنگی،یادگیری زبان،یادگیری فرهنگ،فرانسه،تحلیل کتاب درسی

عنوان انگلیسی Intercultural competence of international students Content analysis of textbook “civilization (culture)” for French language learners
چکیده انگلیسی مقاله
The relationship between language and culture is a major issue for language education researchers and as well as for higher education internationalization researchers to reduce the cultural challenges for international students in the destination country. This qualitative research aims to analyze the textbook "Culture" to a basic level of French language learners based on the perspective of intercultural competence using the method of content analysis. The book aims to teach French and Francophone culture to french language learners to increase their adaptation to France as a target country. According to the findings, the book focuses on the "specific culture ", around the two main areas of general French culture and the daily culture of the French, which has an effective role in increasing the cultural "knowledge" of students. Although the book helps to increase students' intercultural skills by creating a space for analysis and interpretation of "French culture", awareness of "native culture" and the possibility of comparison with "other cultures" as well as processing the acquired knowledge, but because much of the book is devoted to specific French culture, To create a multicultural atmosphere to shape the intercultural attitude and increase the critical cultural awareness of foreign students, the book needs to be revised and more sections devoted to other cultures. The final result shows that the increase in the intercultural perspective of "authors" in writing books for foreign students and the role of "teachers" in intercultural interactions are effective factors in appropriate intercultural action in the real situation.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله International students,language learning,culture learning,Intercultural Competence,French,Textbook Analysis

نویسندگان مقاله فیروزه اصغری | Firoozeh Asghari
Faculty member of Institute for Social and Cultural Studies
عضو هیئت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-70212-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات