جستارهای زبانی، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱-۰

عنوان فارسی روش تدریس معکوس در یادگیری زبان فارسی: شواهدی از زبان‌آموزان غیرفارسی زبان
چکیده فارسی مقاله زبان و اندیشه رابطه تنگاتنگی دارند و با ابزار زبان می‌توان به بیان اندیشه پرداخت. از این رو، بسط و گسترش زبان فارسی، فرهنگ و اندیشه ایرانی را نیز گسترش خواهد داد. بنابراین، آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، اهمیت ویژه‌ای دارد و بایستی بطور مداوم مورد بازنگری قرار گیرد. یکی از شیوه‌های نوینِ آموزش، شیوه تدریس معکوس است، تدریس معکوس که فرایندی تعاملی دارد و به یاری فعالیت‌های خارج از کلاس، یادگیری فعال را در کلاس محقق می‌سازد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی، کمی، کیفی و پرسشنامه بـا هـدف بررسـی ارتباط میان مشارکت و رضایت شرکت‌کنندگان و پیشرفت تحصیلی زبان‌آموزان بین‌المللِ دانشگاه کردستان در دوره سطح پیشرفته در مورد تأثیر کلاس درس معکوس بر یادگیری زبان فارسی انجام شده است. شرکت‌کنندگان در این دوره 50 دانشجوی کُرد‌ زبان کشور عراق بودند که با 60 جلسه دو ساعتی (120 ساعت) این دوره را به پایان رساندند. در این پژوهش چهار مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن مورد توجه قرار گرفت. هر مهارت شامل زیربخش‌هایی است که مهارت‌های یادگیری زبان فارسی را تقویت می‌کنند؛ دیدن فیلم‌های بلند و کوتاه و نوشتن خلاصه آنها، نوشتن انشا، خواندن متن‌های فارسی، تصویرخوانی و شنیدن فایل‌های صوتی از تکالیفی بود که در کلاس درس مورد توجه قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که روش کلاس معکوس، مشارکت و رضایت زبان‌آموزان را به دنبال داشته و همبستگی بین مشارکت و رضایت آنها با پیشرفت تحصیلی تقریبا کامل است و به بهبود‌ی یادگیری زبان فارسیِ زبان‌آموزان کُرد کمک شایانی کرده است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلاس معکوس،مهارت یادگیری،آموزش فارسی،دانشجوی بین المللی

عنوان انگلیسی Flipped Teaching in Persian Language Learning: Evidence from Non-Persian Language Learners
چکیده انگلیسی مقاله Language and thought are closely related, thought is expressed through the language. Therefore, the expansion of the Persian language will expand the Iranian culture and thought as well. That is why teaching Persian to non-Persian speakers is important and should be constantly reviewed. One of the new methods of teaching is flipped teaching which has an interactive process and achieves active learning in the classroom with the help of extracurricular activities. The present study is an applied, quantitative, qualitative and questionnaire with the aim of examining the relationship between participation and satisfaction of participants and academic achievement of international students of Kurdistan University in the advanced level course on the effect of flipped classroom on Persian language learning. Participants in the course were 50 Iraqi Kurdish language students who completed the course with 60 two-hour sessions (120 hours). In this study, four skills of reading, writing, speaking and listening were considered. Each skill includes sub-sections that enhance Persian language learning skills; Watching videos and short films; writing summaries; writing essays; reading aloud, reading pictures and listening to audio files were some of the tasks that were considered in the classroom. The results showed that the flipped classes caused learners to fully participate and be completely satisfied. They also showed that the correlation between their participation and satisfaction with academic achievement was almost complete and could have helped learners to improve the learning of Persian language.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Flipped classroom,Learning skills,Teaching Persian,International students

نویسندگان مقاله عزت اله کلانتری خاندانی | Ezatollah Kalantari Khandani
Faculty member of Farhangian University
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

آی ناز بردی پور | Aynaz Bardipuor
Office of Education
آموزش و پرورش


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-40460-2&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات