جستارهای زبانی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۷۳-۹۷

عنوان فارسی ارتباط آگاهی واج‌شناختی و خواندن در کودکان فارسی‌زبان مبتلا به اُتیسم
چکیده فارسی مقاله از آنجا که کودکان فارسی­زبان مبتلا به اُتیسم، کتاب ویژه­ای برای آموزش خواندن و نوشتن ندارند و توانایی شناختی و زبانی آن‌ها متفاوت است، بررسی عوامل تأثیرگذار در خواندن آن‌ها می­تواند گامی مهم در جهت ارزیابی و اصلاح کتب آموزشی مورداستفاده، باشد. از سوی دیگر به­دلیل متفاوت بودن رسم‌‌الخط و تطابق واج ـ  نویسۀ زبان فارسی از زبان‏های دیگر (انگلیسی، ایتالیایی و...)، تأثیر آگاهی واج­شناختی در خواندن زبان فارسی متفاوت است، لذا لازم است هم­بستگی میان آگاهی واج­شناختی و خواندن در کودکان فارسی‌زبان مبتلا به اُتیسم مشخص شود. در این پژوهش که بر روی 26 کودک مبتلا به اُتیسم و 30 کودک فارسی‏زبان طبیعی شهر تهران انجام شد، از دو آزمون آگاهی واج‏شناختی و خواندن استفاده شد و نتایج آن‌ها با استفاده از آزمون­های آماری تحلیل گردید. نتایج نشان داد در گروه کودکان مبتلا به اُتیسم میان خواندن واژه با ترکیب واجی و واج آغازین یکسان و میان خواندن ناواژه­ با تجانس، تقطیع واجی، حذف واج آغازین و پایانی، هم­بستگی معنی‌داری وجود دارد؛ و در گروه شاهد میان امتیاز خواندن واژه و خواندن ناواژه با امتیاز آگاهی درون­هجایی، آگاهی واجی، تجانس، واج آغازین یکسان، حذف واج آغازین و حذف واج میانی هم­بستگی معنی‌دار وجود دارد. در ضمن تفاوت معنی‌داری میان گروه اُتیسم و شاهد در تمام خرده­آزمون­ها غیر از خرده­آزمون­های تقطیع هجایی (075/0) و ترکیب واجی (163/0) وجود دارد. بنابراین، میزان مهارت و هم­بستگی در کودکان مبتلا به اُتیسم متفاوت از کودکان طبیعی است و باید در آموزش خواندن آن‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی، اُتیسم، کودکان فارسی‌زبان، آگاهی واج‌شناختی، خواندن.

عنوان انگلیسی The Relation between Phonological Awareness and Reading in Persian children with autism
چکیده انگلیسی مقاله Since there is no special reading and writing book for the Persian children with autism and also their cognitive and linguistic abilities are different, the investigation of the effective factors on their reading skill is an important step for evaluating and modifying their using pedagogical books. In the other hand, Persian language has a different orthography and grapheme–phoneme correspondence from other languages (English, Italian...), so the effect of phonological awareness in it΄s reading is also different. Therefore, it's necessary to identify the correlation between phonological awareness and reading in Persian children with autism. In this research, 26 children with autism and 30 normal Persian children living in Tehran were participated. Two tests (phonological awareness and reading) were performed and the results were analyzed by statistical tests. Results showed that in the group with autism, there is a meaningful correlation between word reading and phoneme combination and same first Phoneme recognition, and between non word reading and alliteration, phoneme segmentation, first and final phoneme deletion. In control group, there is a significant correlation between word reading (and non-word reading) and the onset and rhyme awareness, phonemic awareness, alliteration, same first phonemes, first phoneme and middle phoneme deletion. Also, there is a significant difference between the children with autism and control group in all subtests except for the syllable segmentation (0.075) and phoneme combination (0.163). Therefore, the degree of skill and correlation in the children with autism is different from the normal children and this should be noticed seriously in teaching reading.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words, Autism, Persian Language, Phonological awareness, Reading

نویسندگان مقاله حوریه احدی | hourieh ahadi
assistant professor, institute of linguistics, institute of humanities and cultural studies, tehran, iran
استادیار پژوهشکده زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

محبوبه مسلم پور | mahboube moslempour
m.a. student, institute of linguistics, institute of humanities and cultural studies, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشکده زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

یحیی مدرسی | yahya modarresi
professor of linguistics research institute of humanities and cultural studies, tehran, iran
استاد پژوهشکده زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-13891-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات