جستارهای زبانی، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۱۲۳-۱۵۵

عنوان فارسی تأثیر بازخورد اصلاحی فرازبانی و بازنویسی بر یادگیری افعال باقاعده و بی‌قاعده زمان گذشتۀ سادۀ انگلیسی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بازخورد فرازبانی و بازنویسی بر صحت نوشتاری زمان گذشته باقاعده وبی­قاعده انگلیسی دانش­آموزان ایرانی پرداخت. در این پژوهش شبه­تجربی، 56 دانش­آموز آذری­زبان شرکت کردند. این تحقیق 7 جلسه طول کشید. در جلسۀ اول از تمامی دانش­آموزان آزمون تعیین­سطح (KET) گرفته ­شد. سپس هر کلاس به­صورت تصادفی به گروه­های بازخورد اصلاحی فرازبانی (13 نفر)، بازخورد اصلاحی فرازبانی به همراه بازنویسی (17 نفر)، بازنویسی (14 نفر) و گروه گواه (12 نفر) تقسیم شدند. درجلسۀ دوم، برای ارزیابی عملکرد زمان گذشته دانش­آموزان، یک پیش­آزمون برگزار شد. از جلسۀ سوم تا ششم از دانش­آموزان خواسته ­شد تا هر جلسه در مدت زمان 20 دقیقه در مورد موضوع تعیین­شده، انشای 150 کلمه­ای بنویسند. جلسۀ بعد نوشته­های دانش­آموزان با بازخوردهای مختلف به آن­ها بازگردانده­ شد. زیر خطاهای ساختاری گروه بازخورد اصلاحی فرازبانی خط ­کشیده شد و توضیح گرامری در بالای آن یادداشت گردید. زیر خطاهای ساختاری گروه بازخورد اصلاحی فرازبانی به همراه بازنویسی نیز خط ­کشیده شد؛ ولی از آن­ها خواسته­ شد نوشته­های خود را بازنویسی کنند. از گروه بازنویسی خواسته ­شد خودشان خطاهای ساختاری خود را پیدا و نوشتۀ خود را بارنویسی کنند و گروه گواه هیچ نوع بازخوردی دریافت نکردند و بازنویسی انجام ندادند. در جلسۀ هفتم تمامی دانش­آموزان پس­آزمون و پرسش­نامه نظرسنجی را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که گروه بازخورد اصلاحی فرازبانی به همراه بازنویسی نسبت به گروه­های دیگر پیشرفت معنی­داری در مهارت نوشتاری داشت. بر اساس یافته­های پژوهش حاضر به معلمان آموزش زبان توصیه می­شود بازخورد اصلاحی مناسب با زبان­آموزان مختلف را در کلاس­های خود به­کار گیرند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی، بازخورد اصلاحی فرازبانی، بازنویسی، زمان گذشته.

عنوان انگلیسی The Effect of Metalinguistic Corrective Feedback and Revision on the Accuracy of English Regular and Irregular Simple Past Tense
چکیده انگلیسی مقاله This study examined the effect of metalinguistic feedback and revision on the accuracy of the regular and irregular simple past tense. To this end, 56 Azari-Turkish learners of English participated in a quasi-experimental study. The study lasted for 7 sessions. In session one, a proficiency test (KET) was administered to all learners. The learners in 4 classes were randomly assigned as a metalinguistic explanation (ME) group (N = 13), a metalinguistic explanation plus revision (R) group (N = 17), a revision group (N = 14), and a control group (N = 12). To get assurance as to the initial homogeneity of groups involved in terms of the dependent variable (i.e., past tense command), a pretest was administered. The feedback treatment was performed for 4 sessions. In each session all individuals were required to write a 150-word text in 20 min. All texts drafted in each session were returned to the same individuals with varying comments in line with the condition defined for each group. The texts produced by the control group were not manipulated. Finally, all learners took a post-test and completed an attitude questionnaire to assess their attitude towards the treatment. The results indicated that the metalinguistic explanation plus revision group outperformed the other groups significantly in the accurate use of the past tense. English teachers are advised to spare enough time to provide appropriate feedback along the writing tasks of Iranian learners of English.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words, Metalinguistic feedback, Past tense, Revision

نویسندگان مقاله افسانه سعیداختر | afsaneh saeedakhtar
university of mohaghegh ardabili
استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

رضا عبدی | reza abdi
university of mohaghegh ardabili
دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

زینب مرادپور | zeinab moradpour
university of mohaghegh ardabili
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28022-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات