جستارهای زبانی، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۱۹۷-۲۳۹

عنوان فارسی ارزیابی کتاب انگلیسی پایۀ اول متوسطه، دورۀ دوم (ویژن ۱) بر اساس چک‌لیست از دیدگاه دبیران انگلیسی شهر کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله انتشار کتاب‌های جدید درسی زبان انگلیسی از سوی وزارت آموزش‌ و پرورش پس از دو دهه، واکنش‌های مختلفِ  متخصصان و دبیران را در حوزۀ آموزش زبان انگلیسی در پی داشته است. هدف این پژوهش، ارزیابی کتاب ویژن 1 (Vision 1) از دیدگاه دبیرانی بود که کتاب را در اولین سال انتشار (سال تحصیلی 95-96) تدریس کرده بودند. شرکت‌­کنندگان شامل 66 دبیر زبان انگلیسی (30 زن و 36 مرد) با بیش از پنج ­سال سابقۀ تدریس بودند که از مدارس مناطق مختلف کرمانشاه به شیوۀ در دسترس انتخاب شدند. ارزیابی کتاب درسی ویژن 1 از طریق توزیع چک‌لیست لیتز (2005) انجام و هفت معیار مطالعه شد. به­ همراه چک‌لیست از دبیران درخواست شد، به پرسش­هایی نیز پاسخ دهند و نظر خود را در مورد کتاب بیان کنند. نتایج حاصل از تحلیل کمّی و کیفی پرسش­نامه و پرسش­ها نشان داد که دبیران زبان انگلیسی از تغییر کتاب پس از دو دهه راضی هستند. علاوه بر این، دبیران زبان انگلیسی کتاب ویژن 1 را به­سبب توجه هم‌زمان به چهار مهارت زبان، واقعی‌تربودن مطالب، ارائۀ موضوعات مورد علاقۀ دانش‌آموزان و تنوع فعالیت‌ها، سودمند ارزیابی کردند. از سوی دیگر یافته‌ها نشان داد که کتاب دارای کاستی‌هایی است که در زمان اجرا و ارائه به دانش‌آموزان آشکار شده است. نتایج این ارزیابی می‌تواند در ویرایش و تجدید چاپ کتاب در سال‌های آتی از سوی نویسندگان کتاب زبان انگلیسی و طراحان برنامۀ درسی به­کار رود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی، کتاب درسی1 1، زبان انگلیسی ، چک‌لیست ارزیابی کتاب ، دبیران زبان انگلیسی ، کتاب ویژن 1 .

عنوان انگلیسی Investigating Iranian New Senior High School Book (Vision 1) Based on Book Evaluation Checklist from Kermanshah EFL Teachers' Perspective
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Publishing new Iranian high school English books after two decades has led to different reactions by educational experts and Iranian English teachers. The purpose of this study was to evaluate the newly-developed textbook of Iranian high schools (Vision 1) from teachers' perspectives. The participants consisted of 66 experienced EFL teachers (30 females and 36 males) who were selected through convenience sampling from different high schools in Kermanshah, Iran. The evaluation of the textbook was conducted quantitatively through a checklist developed by Litz (2005). Moreover, some open-ended questions were asked from teachers to express their ideas about the book. After analyzing data, the results revealed that although the textbook had some shortcomings, it presented more authentic materials and included ample practices and drills for all four language skills. The results of this study can be helpful for the materials developers and curriculum designers in the Ministry of Education to revise the current textbook for new edition.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, EFL, English textbook, Book evaluation, Iranian high school English teachers.

نویسندگان مقاله کامران جانفشان | kamran janfeshan
assiatant professor of english language teaching – islamic azad university – kermanshah – iran.
استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، واﺣﺪ کرمانشاه، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، کرمانشاه، ایﺮان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-25513-2&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات