جستارهای زبانی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۵۷-۱۸۰

عنوان فارسی از جهانی‌سازی تا جهانی- بومی‌سازی: بررسی ادراک (آگاهی) معلمان زبان انگلیسی ایران از آموزش زبان جهانی- بومی
چکیده فارسی مقاله مطالعۀ حاضر اولین تلاش برای ارائۀ یک مدل فرضی و یک پرسش­نامه  در زمینۀ آموزش زبان جهانی ـ بومی است که به تولید ابزار لازم و جمع­آوری نظام­یافتۀ داده‌های حاصل از بررسی درک معلمان از آموزش زبان جهانی بومی در ایران منجر می‌شود؛ به همین دلیل در ابتدا یک مدل فرضی برانگاشته شد و محققان پس از طی گام‌های علمی در­صدد ایجاد یک پرسش­نامۀ پایا و اعتبارسنجی­شده در زمینۀ آموزش زبان جهانی ـ بومی برآمدند تا مدل را مورد آزمایش قرار دهند. اعتبار ظاهری، محتوایی و اعتبار سازه­ای پرسش­نامه مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل عاملی اکتشافی معیارهای عاملیت­پذیری رعایت شد. سپس محققان با استخدام روش تجزیه و تحلیل مؤلفه‌های اصلی، پنج عامل را شناسایی کردند. از ضریب کرونباخ آلفا برای اندازه­گیری پایایی درونی پرسش­نامه استفاده شد. نتایج حاصل از این اندازه­گیری نشان داد که پایایی درونی کل پرسش­نامه 0.96 و برای پنج مؤلفه شناسایی شده است که به­عنوان زیر ـ مقیاس‌های پرسش­نامۀ آموزش زبان جهانی ـ بومی به­شمار می‌روند، به­ترتیب برابر با 0.89، 0.92، 0.88.089 و0.87 است. بعد از انجام آنالیز عاملی اکتشافی، برای بررسی انطباق داده‌های پرسش­نامه با مدل فرضی که در ابتدای مطالعه معرفی شد، تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت. سپس نسخۀ نهایی پرسش­نامه بین 270 نفر از معلمان زبان توزیع شد تا داده‌های لازم برای بررسی انطباق مدل با داده‌های به­دست آمده مورد بررسی قرار گیرد. نتایج حاصل از مطالعه نشان داد اگرچه این پرسش­نامه اولین پرسش­نامه در نوع خود است؛ ولی بر ­اساس یافته‌های حاصل از تحلیل‌های آماری، از پایایی و روایی قابل قبولی برخوردار است. این مدل می‌تواند کاربردهای زیادی برای معلمان زبان انگلیسی ایران و محققان آینده داشته باشد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، جهانی ـ بومی­سازی، آموزش زبان، ادراک معلم، پرسش­نامه، روایی، پایایی.

عنوان انگلیسی From Globalization to Glocalization: An Investigation of EFL Teachers’ Perceptions of Glocalized Language Education
چکیده انگلیسی مقاله The study aimed at developing a hypothesized model and questionnaire of language glocalization for the first time to accomplish systematic data generation and collection of the teachers' perceptions regarding the glocalization of language education (LEG) in Iran. Hence, a model was initially hypothesized and the researchers went through scientific phases to generate a reliable and validated LEG questionnaire to test the model. Face validity, content validity and construct validity of the questionnaire were investigated. For exploratory factor analysis, the criterions for the data factorability being met, the researchers ran factor analysis employing Principle Components Analysis (PCA) method resulting in identification of five factors. Cronbach's Alpha coefficient was used to measure the questionnaire internal consistency. The Cronbach's Alpha results indicated that the internal consistency was 0.96 for the whole questionnaire, and 0.89, 0.92, 0.88, 0.89, and 0.87 respectively for the five components of LEG as the subscales in the questionnaire. After running exploratory factor analysis, to check whether the questionnaire data fits the hypothesized model of LEG introduced at the beginning of the study, a confirmatory factor analysis was done. Then, the final version of the questionnaire was administered to 270 language teachers to gather the data to feed it to the model to see the extent to which the model fit the data. The results of the study revealed that although the model has been the first one of its kind, it displayed a reasonable degree of reliability and validity as confirmed by the statistical procedures. The developed and validated model and the questionnaire of this study can have many practical applications for Iranian EFL teachers as well as future researches in other contexts.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Glocalization, Language teaching, Teacher’s Perception, Questionnaire, Reliability, Validity.

نویسندگان مقاله اسمعیل علی سلیمی | esmaeel salimi
assistant professor of english language teaching- allame tabatabaei university, tehran-iran.
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمد میثم صفرزاده | mohammad meisam safarzadeh
ph.d. candidate in english language teaching- allame tabatabaei university – tehran-iran.
دانشجوی دکتری،گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائی ره ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-12876-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات