جستارهای زبانی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۲۷۳-۲۹۶

عنوان فارسی ارزیابی مهارت خواندن دانشجویان کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی
چکیده فارسی مقاله مهارت خواندن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زبانی است و از شروط موفقیت در یادگیری زبان دوم، تسلط بر این مهارت است؛ اما دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی که در شرف دانش‌آموختگی هستند و حتی بسیاری از دانش‌آموختگان این رشته نمی‌توانند متون عربی را صحیح و روان بخوانند. ازاین‌رو، می‌خواهیم با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و روش پیمایشی، مهارت خواندن دانشجویان مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی را ارزیابی، نقاط ضعف آنان در این مهارت را شناسایی و راهکارهایی را به‌منظور بهبود آموزش مهارت خواندن ارائه کنیم. نمونۀ آماری پژوهش حاضر را 124 دانشجوی ترم هشتم مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی در 12 دانشگاه دولتی ایران تشکیل داده‌اند که 41 نفر از آن‌ها مرد و 83 نفر زن هستند. ابزار به‌کاررفته در این پژوهش، آزمون محقق‌ساخته است که برای اولین‌بار در رشتۀ زبان و ادبیات عربی برای مهارت خواندن طراحی شده و برای طراحی آن، از الگوهای موجود در کشورهای عربی استفاده کردیم. یافته‌ها نشان می‌دهند که دانشجویان مهارت خواندن را به‌خوبی کسب نکرده‌اند و با اینکه در ترم آخر هستند و اغلب دروس کارشناسی را گذرانده‌اند، در همۀ سطوحی که متخصصان زبان عربی برای مهارت خواندن ذکر کرده‌اند، با ضعف مواجه هستند. اصلی‌ترین دلیل این مشکل، وجود نداشتن درسی خاص برای مهارت خواندن در سرفصل درسی است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، مهارت خواندن، مهارت شناخت، مهارت فهم، مهارت نقد، زبان و ادبیات عربی.

عنوان انگلیسی Pathology of Reading Skill of Students in the Arabic Language and Literature (Case Study: undergraduate students)
چکیده انگلیسی مقاله Reading skills is one of the most important language skills. The Success in learning a second language depends on this skill. But it is noted that the final semester students of the Arabic language and literature department who are ready to be graduated and even many graduates of this field are not able to read the Arabic texts correctly and fluently. Therefore, the authors of the present study intend to use the descriptive-analytical method and survey method to evaluate the reading skill of Arabic of undergraduate students to identify their weaknesses on reading and offer some suggestions for developing them. It should be noted that different studies have been conducted on reading skill in Iran and Arabic countries, but none of these studies investigate the weaknesses of Arabic language and literature students of Iran state universities in reading skill. So the present study is completely different from previous studies. The main question of the study is: how weak are Arabic language and literature students in reading skill and what are the reasons of these weaknesses? The statistical sample of the present study has been formed by124 undergraduate students in the Arabic language and literature department in 12 Iranian state universities, 41 of them are male and 83 are female. The tool used in the study is a researcher-made test, which has been designed for the first time for reading skill in Arabic language and literature and the existing models in the Arabic countries have been used to design the test. The results reflected the weakness of students and their lack of mastery in this skill. Although the students who are ready to be graduated, faces weakness in all levels of reading. There is a kind of consensus amongst the experts of Arabic language on this issue. The most important reason of this problem is that there is no special lesson for reading skill in the syllabus.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keyword, Reading skills, Recognition skills, Comprehension, Criticism skills, Arabic Language and Literature.

نویسندگان مقاله عیسی متقی زاده | eessa motaghizadeh
associate professor of arabic language and literature tarbiat modares universiti
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

خلیل پروینی | khalil parvini
professor of arabic language amp; literature, tarbiat modares university, tehran, iran
استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

سیدرضا موسوی | seyed reza mousavi
3. m.a in arabic language teaching tarbiat modares university, tehran, iran.
دانشگاه تربیت مدرس- تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-10476-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات