جستارهای زبانی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۲۹۷-۳۱۷

عنوان فارسی کارآیی نظام‌های معنایی و تعاملی لاندوفسکی در تحلیل گفتمان‌های آموزشی
چکیده فارسی مقاله اریک لاندوفسکی، نشانه‌شناس پساگرماسی، الگوی نظام‌های معنایی و تعاملی خود، یعنی برنامه‌مداری، مجاب‌سازی، تصادف و تطبیق را به‌ترتیب براساس اصول «قاعده‌مندی»، «نیت‌مندی»، «شانس» و «امر احساسی» تعریف می‌کند. طبیعتاً امکان پیاده‌سازی این الگو در حوزه‌های اجتماعی وجود دارد که در آن‌ها با پراتیک‌های تعاملی سوژه‌ها مواجه می‌شویم. اگر قبول کنیم که فعالیت آموزشی براساس تعامل بین سه عامل متفاوت، یعنی سوژۀ آموزش‌دهنده، سوژۀ آموزش‌گیرنده و ابژه و متدی تعریف می‌شود که براساس آن آموزش داده می‌شود، می‌توانیم تنوع و تفاوت پراتیک‌های آموزشی را با این الگو موردخوانش قرار دهیم. در مقالۀ حاضر، ضمن معرفی موشکافانۀ این الگو و ویژگی‌های هریک از این نظام‌های معنایی و تعاملی و همچنین مطرح کردن الگوی دیگر، یعنی الگوی فضیلتی- رذیلتی لاندوفسکی، تعامل‌های ممکن میان ساحت کنشگر آموزش‌دهنده و کنشگر آموزش‌گیرنده را در یک محیط خُرد اجتماعی، یعنی کلاس درس، موردخوانش قرار می‌دهیم. همچنین، چگونگی تجزیه و تحلیل شیوه‌های آموزشی و فلسفۀ بنیادینی را که هریک از این شیوه‌ها بر آن استوار هستند، در حوزۀ آموزش اهداف روش‌های گوناگون آموزشی و با الگوهای مطرح‌شده نشان می‌دهیم.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، برنامه‌مداری، مجاب‌سازی، تصادف، تطبیق، لاندوفسکی، آموزش.

عنوان انگلیسی The efficacy of Semiotic and interactive model of Landowski in the analysis of the educational discourses
چکیده انگلیسی مقاله Eric Landowski; the postgreimassien semiotician, defines his semiotic and interactive model as the program of discipline, conviction, coincidence and adjustment,  according to the principles of "rule", "intentionality", "luck" and  " sensible" paradigm respectively. Naturally, this model can be encompassed in the social domain in which we encounter with the interactive practices of subjects. If we accept that basically educational activity is defined on the basis of the interaction between the three different factors: the subject of the educator, the subject of the learner, and the object and method on which the training is based, we can study and explore the diversity and the difference for the training practices with this model. In the present article we tried to examine carefully this model and the characteristics of each of these semiotic and interactive systems. We will present another model, the virtuous and vices one in order to read the possible interactions between the educator's actor and the educator actor in a social welfare class to say  the classroom. Accordingly, different educational methos of analysis and fundamental philosophy upon which each of them has been founded will be explored and examined by introducing various educational goals and patterns.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Program, Conviction, Coincidence, Adjustment, Landowski, Education.

نویسندگان مقاله مرتضی معین | morteza babak moein
associate professor of french language and literature, islamic azad university, central branch, tehran, iran.
دانشیار زبان فرانسه، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-26771-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات