جستارهای زبانی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۳۹-۱۸۰

عنوان فارسی زبان‌آموزی وشناخت در کودکان کم‌توان ذهنی خفیف: مطالعه‌ای مقایسه‌ای
چکیده فارسی مقاله در زبان‌شناسی شناختی، زبان بخشی از قوای شناختی انسان تلقی می‌شود و هرگونه تحلیل زبانی با تحلیلی از توانایی‌های شناختی انسان همراه است. اثر حاضر کوششی است در جهت مقایسه توانایی‌های زبانی کودکانِ کم‌توان ذهنی خفیف با کودکان عادی در چارچوب نظریه شناختی و یافتن پاسخی به این سؤال که آیا اختلالات گفتاری کودکان کم‌توان ذهنی با ضعف آن­ها در فعالیت‌های شناختی مرتبط است یا خیر؟ فرضیه مطرح‌شده ما این بود که فراگیری زبان درمورد کودکان با نیازهای ویژه مانند کودکان عادی، مستقل از دیگر قوای شناختی نیست و اختلالات گفتاری این کودکان ناشی از اختلالات شناختی آن­هاست. به منظور بررسی صحت این فرضیه، 20 کودک عادی و 20 کودک کم‌توان ذهنی خفیف از دانش‌آموزان پایه اول و دوم دبستان‌های شهرستان بیرجند انتخاب شدند و چهار فعالیت شناختی تشخیصِ مقوله­ها، بیان اسم و رویداد، شناخت تصویرگونگی و تشخیص نقطه ارجاع در قالب رفتار زبانی آن­ها، مورد توجه قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌های به‌دست‌ آمده از دو روش آماری ـ توصیفی (فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون‌های کوکران، کای اسکویر و آزمون تحلیل واریانس) استفاده شد. نتایج  هر دو دسته تحلیل، تفاوت­های چشمگیری را میان دو گروه آزمودنی‌ها (کودکان عادی و کودکان با نیازهای ویژه) نشان دادند. ضمن اینکه، تفاوت معنادار درون‌گروهی تنها میان پسران و دختران عادی مورد مطالعه و آن نیز، در تشخیص مقوله­ها بود؛ به طوری که طبق آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه، دختران عادی با بیشترین درصد تشخیص مقوله­ها، در طبقه‌ای مجزا از پسران عادی قرار گرفتند. بدین ترتیب، نتیجه آزمون‌ها صحت فرضیه مطرح‌شده را تأیید می‌کند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی، شناخت، زبان‌شناسی شناختی، فراگیری زبان، کودکان عادی ، کودکان با نیازهای ویژه.

عنوان انگلیسی Language Learning and cognition in Children with Minor Mental Disorder: A Comparative Study
چکیده انگلیسی مقاله In cognitive linguistics, language is considered a part of human cognitive abilities and any kind of linguistic analysis is accompanied with an analysis of human cognitive capacities. In the present work, we tried to compare linguistic abilities of children with minor mental disorder to that of normal children in the framework of cognitive linguistics, and to reply the question ̎ weather speech disorders of children with specific needs is relevant to their cognitive weaknesses? ̎: our hypothesis was that language acquisition in the former is, like the process in the later, not independent from other cognitive abilities of them, and their linguistic disorders is the consequence of their cognitive disorders. In order to evaluate the hypothesis, 20 normal children and 20 children with minor mental disorder of first and second school grade were selected from primary schools of Birjand. Then four cognitive activities including category identifying, expressing noun and action, realizing iconicity and understanding landmark were put under consideration in their language behaviour. The data were then analized in two statical fashions; discriptive and inferential. The results of both analyses indicated a remarkable difference between the two groups of subjects. Furtheremore, a meaningful inter-group difference was just fond between normal girls and boys and only in category identifying activity. According to One-way Analysis Of Variance, normal girls with higher percentage of correctly identifying the categories, could be settled in a separate class from normal boys. To conclude, the results justified our hypothesis.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Cognition, Cognitive linguistics, Language acquisition, Normal children- Children with specific needs (minor mental disorder)

نویسندگان مقاله زهرا عباسی | zahraa abbasi
assistant professor, department of linguistics, tarbiat modares university
استادیار زبان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فهیمه خداوردی | f. khodaverdi
ph.d. student, department of general linguistics, allameh tabatabai university, tehran, iran
دانشجوی مقطع دکتری رشته زبان شناسی همگانی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-12482-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات