|
جستارهای زبانی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۸۱-۲۰۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مقایسهای آسیبشناسی یادگیری و آموزش زبان انگلیسی و عربی در ایران از دیدگاه دبیران آموزش و پرورش: یک تحقیق دادهبنیاد |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از این تحقیق کیفی بررسی مقایسهای آسیبها و مشکلات تدریس و یادگیری درس زبان انگلیسی و زبان عربی در دبیرستانهای ایران با استفاده از روش دادهبنیاد یا نظریۀ گروندد است. از طریق مصاحبۀ نیمه ـ ساختاری با پنج دبیر زبان انگلیسی و هفت دبیر عربی که با نمونهگیری نظری از بین دبیران دبیرستانهای مختلف شهر سبزوار، انتخاب شدند، دادههای این تحقیق جمعآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودا (MAXQDA) و بر اساس سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نظریۀ دادهبنیاد صورت گرفت. دو مدل نظری آسیبشناسی زبان عربی و نیز آسیبشناسی زبان انگلیسی ارائه شد که در هر یک، مشکلات تدریس و یادگیری زبان (عربی/ انگلیسی) بهعنوان مقولۀ اصلی و معلم، دانشآموز و امکانات آموزشی بهعنوان مقولههای ثانویه مطرح شد. نتایج تحقیق نشان داد که با وجود بعضی تفاوتها بین این دو زبان، برخی مشکلات تدریس و یادگیری بین زبان عربی و انگلیسی مشترک هستند. در این مقاله پیامدهای آموزشی متعددی در رابطه با دبیران، دانشآموزان و برنامهریزان درسی نیز مورد بحث قرار گرفته است. Grounded Theory |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، آسیبشناسی، زبان عربی، زبان انگلیسی، دیدگاه، دادهبنیاد. |
|
عنوان انگلیسی |
A comparative investigation of educational department teachers’ perceptions of learning and teaching challenges of English and Arabic languages in Iran: A grounded theory study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this qualitative study was to apply the grounded theory methodology to a comparative investigation of the challenges and problems of teaching and learning English and Arabic in Iranian high schools. Data were collected using semi-structured interviews with five English teachers and seven Arabic teachers who were theoretically sampled from different high schools in Sabzevar, Iran. Using MAXQDA software, the data were analyzed based on the three levels of open, axial, and selective coding in grounded theory (Corbin & Strauss, 1990). Two models of challenges of teaching and learning of English and Arabic was posited with the problems of teaching and learning of English and Arabic as the core category and teacher, student, and educational facilities as sub-categories. The findings of this study shows that in spite of some differences between these two languages in terms of problems of their teaching and learning, there are some similarities between them. Also, some pedagogical implications for teachers, students, and curriculum developers were discussed in this study. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Challenges,Arabic Language,English Language,Perception,Grounded Theory |
|
نویسندگان مقاله |
حجت اله فسنقری | hojatollah fesanqari assistant professor of arabic language and literature, hakim sabzevari, university, sabzevar, iran استادیار دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات عربی، سبزوار، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)
سید محمد رضا عادل | mohammad reza adel assistant professor of tefl, hakim sabzevari university, sabzevar, iran استادیار دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، سبزوار، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-24980-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|