|
جستارهای زبانی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۳۲۷-۳۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی چگونگی ساخت و تعامل استعارههای گفتمانهای قدرت و پادقدرت در روزنامههای ایران بر اساس مدل هارت و لوکس (۲۰۰۷) و چارتریس بلک (۲۰۰۴) |
|
چکیده فارسی مقاله |
گفتمانها همواره در تلاشند با کنترل ذهن مخاطب به گفتمان قدرت تبدیل شوند. مقالۀ حاضر با استخراج و بررسی توصیفی- تحلیلی استعارههای 600 مقالۀ سیاسی و اجتماعی برخی روزنامههای اصلاحطلب و اصولگرا در دو دورۀ پادقدرت و قدرت به روش پیکرهای و با رویکردی شناختی ـ انتقادی، در دو مدل هارت و لوکس (2007) و چارتریس بلک (2004) نحوۀ بهکارگیری استعارههای قدرت، پادقدرت و تعاملاتشان را بررسی میکند. نتایج بهدست آمده نشان میدهد گفتمانها با استفاده از رسانه در منابع فردی و اجتماعیِ ساخت استعاره دست میبرند. با انتخاب استعارهها و شکلدهی مفاهیم ذهنی که منطبق با گفتمان گروهشان است، گسترۀ شناختی تجربی و حتی ایدئولوژی و فرهنگ افراد را دچار جرح و تعدیل و معنای مورد نظر خود را ایجاد میکنند. سپس، با بهکارگیری ایدئولوژی، فرهنگ و تاریخ دست به انتخاب و یا ساخت استعارههای جدیدتر میزنند. به این ترتیب، به گفتمان خود مشروعیت میبخشند و از گفتمان رقیب مشروعیتزدایی میکنند و فرایند متقاعدسازی اتفاق میافتد. در صورتی که گفتمانی مشروعیت بهتری داشته باشد، گفتمان پادقدرت استعارههای موفق آن را مصادره به مطلوب میکند. طبق یافتههای پژوهش طرحوارههای استعاری دو جناح مطرح، از مفاهیم واحدی مانند دولت ، انتخابات ، قدرت و ... بسیار متفاوت است و در واقع به شدت همدیگر را تضعیف میکنند تا بتوانند از گفتمان رقیب مشروعیتزدایی کنند و به گفتمان خود مشروعیت بیشتری ببخشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، استعاره، گفتمان قدرت ، پادقدرت، رسانه، مشروعیت. |
|
عنوان انگلیسی |
The study of the formation and interaction of the metaphors in power and counter- power discourses in Iran’s press according to Hart and lukes (2007) and Charteris-Black (2004) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Nowadays different discourses compete to have the most influence on the people's minds to change into the power discourse. The present article shows how power and counter- power metaphors are made and used. To this end, in a corpus type of study, 600 articles of two parties - conservatives (Osool- garayan) and reformists ( Eslah –talaban) - during their counter- power and power period were chosen. The metaphors were extracted and analyzed using a critical- cognitive approach in a descriptive – analytic method, according to Chartris – Black 2004 and Hart and Lukes (2007). The results show that the hegemonic discourse uses media to manipulate the personal and social sources of knowledge as well as choosing metaphors and forming the mental concepts and giving the related information. In this way they reform the cognition and experiential latitudes. They reconstruct new metaphors using ideology, culture and history to legitimate the counter- power discourse and delegitimize the power discourse in order to convince. Media repeat the desired metaphors and construct people's concepts and finally beliefs. If a discourse has legitimacy, the counter- power discourse uses its words and metaphors. According to the findings of the research the metaphorical schemas of some concepts such as government, election, power etc. are used completely different in these two discourses and delegitimize each other. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Metaphor, Power discourse, Counter- power discourse, Media, Legitimacy |
|
نویسندگان مقاله |
سیده طاهره خادم | tahereh khadem ph.d. candidate in linguistics, science and research branch, islamic azad university, tehran. iran. دانشجوی دکتری زبان شناسی همگانی، گروه زبانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
فرزان سجودی | f. sojoodi associate professor of linguistics and semiotics, university of art, tehran دانشیار زبانشناسی و نشانه شناسی ، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)
فردوس اقاگل زاده | f agha golzadeh professor of linguistics, tarbiat modares university, tehran, iran. استاد زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-19642-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|