جستارهای زبانی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۱۳-۱۳۸

عنوان فارسی راهبردهای حافظه ای، شناختی و جبرانی: بررسی ارتباط بین به کارگیری راهبردها با میزان موفقیت فارسی آموزان غیرایرانی در مهارت نوشتن
چکیده فارسی مقاله راهبردهای یادگیری به­طور گسترده به­عنوان تکنیک­ها یا روش­هایی معرفی شده­اند که دانش­آموزان اغلب برای بهبود پیشرفتشان در یادگیری مهارت­های زبان دوم مورد استفاده قرار می­دهند. از این­ رو، با توجه به تأثیر به­کارگیری راهبردها بر تسریع و اثربخشی فرایند یادگیری، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر راهبردهای حافظه­ای، شناختی و جبرانی بر میزان موفقیت فارسی­آموزان غیرایرانی در مهارت نوشتن می­پردازد. نمونۀ­ آماری پژوهش متشکل از 42 فارسی­آموز عربی­زبان غیرایرانی زن و مرد بود که در بازۀ سنی 18-20 سال قرار داشتند و در ترم پاییز سال 1395 در دورۀ پیشرفته مشغول یادگیری زبان فارسی بودند. ابزار پژوهش جهت سنجش میزان به‌کارگیری راهبردها، پرسش­نامۀ راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990) است و برای تعیین رابطۀ به‌کارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی با میزان موفقیت فارسی­آموزان در مهارت نوشتن، از نمراتشان در درس نگارش استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین به‌کارگیری راهبرد حافظه­ای و راهبرد جبرانی با موفقیت در مهارت نگارش رابطۀ معنی­دار مثبتی وجود دارد. این در حالی است که طبق یافته­های پژوهش، بین به‌کارگیری راهبرد­های شناختی و موفقیت در مهارت نگارش رابطۀ معنی­داری وجود ندارد. همچنین، تحلیل رگرسیون در دو گام نشان داد که بین راهبردهای مستقیم یادگیری زبان فارسی، دو نوع راهبردهای حافظه­ای و جبرانی، باعث موفقیت فارسی­آموزان در درس نگارش شده است و از بین این راهبردها، به­کارگیری راهبرد جبرانی نسبت به راهبرد حافظه‌ای تأثیر بیشتری بر موفقیت در مهارت نگارش فارسی‌آموزان دارد. درنهایت، پیشنهاداتی جهت آموزش راهبردها در کلا­س­های آموزش زبان فارسی ارائه شد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه­های کلیدی، راهبردهای حافظه­ای، راهبردهای شناختی، راهبردهای جبرانی، مهارت نوشتن.

عنوان انگلیسی Memory, Cognitive and Compensation Strategies: The Relationship between Application of Strategies and non-Iranian Persian Learners' Success in writing skill
چکیده انگلیسی مقاله Learning strategies are amongst the tools that learners use to learn languages. In other words, learning strategies are widely introduced as techniques or methods that students often use to improve their learning skills in second language. Despite the importance of strategies and their role in accelerating and effective learning, few researches have been conducted on the impact of strategies on the success of learners in learning language skills. Also no reliable research has been done so far to study the effect of strategies on the success of non-Iranian Persian speakers. Therefore, due to the impact of using strategies on learning language skills, this study examines the impact of memory, cognitive and compensation strategies on the success of Persian language learners in writing skill. To this end, the following questions were raised: Is there a significant relationship between using memory strategies and the success of non-Iranian Arabic language learners in writing skills? Is there a significant relationship between using cognitive strategies and the success of non-Iranian Arabic learners in writing skills? Is there a significant relationship between using compensation strategies and the success of non-Iranian Arabic learners in writing skills? Is there a relation between applying total direct strategies (cognitive and compensation strategies) and the success of non-Iranian Arabic learners in writing skills? Is the contribution of using each of the direct strategies the same in predicting the success of non-Iranian Arabic-speaking learners in writing skills? According to the above questions, the following hypotheses are considered: Hypothesis 1: There is a significant relationship between using memory strategies and the success of non-Iranian Arabic language learners in writing skills. Hypothesis 2: There is a significant relationship between using cognitive strategies and the success of non-Iranian Arabic language learners in writing skills. Hypothesis 3: There is a significant relationship between using compensation strategies and the success of non-Iranian Arabic language learners in writing skills. Hypothesis 4: There is a relation between applying total direct strategies (cognitive   compensation strategies) and the success of non-Iranian Arabic learners in writing skills. Hypothesis 5: The contribution of using each of the direct strategies is different in predicting the success of non-Iranian Arabic-speaking learners in writing skills. The sample of this study consists of 42 non-Iranian Arabic-speaking Persian learners (men and women) who were in age range of 18-20 years old. These learners were learning Persian language in advanced level in the fall semester 2016. Oxford Language Learning Strategies Questionnaire (1990) is used to measure application of strategies, and the students' scores in the course of writing were used to determine the relationship between language learning strategies use and Persian learners' success in writing skill. The analysis of the hypotheses was done using Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient and regression and the results of the Pearson correlation coefficient test showed that there is a significant positive relationship between the use of memory strategies with success in writing skill. In addition, according to the results of correlation coefficient, there is also a significant positive correlation between the use of compensation strategy and success in writing skills. This is despite the fact that according to the findings, there is not a significant relationship between the use of cognitive strategies and learners success in writing.  Regression analysis also indicated that among direct learning strategies, two types of memory and compensation strategies, causes success of Persian learners in is writing skill. And among these strategies, compensation strategies are more effective than memory strategies on success of Persian learners. Finally suggestions for teaching strategies in the classroom were presented.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Memory strategies, Cognitive strategies, Compensation strategies, Writing skills.

نویسندگان مقاله زهره صدیقی فر | zohreh sedighifar
faculty member in teaching persian to non–persian speakers, imam khomeini international university, qazvin, iran
عضو هیئت علمی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره ، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)

شراره خالقی زاده | sharareh khaleghizadeh
phd candidate in linguistics, ferdowsi university, mashhad, iran
دانشجوی دکتری زبان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-26835-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات