جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۷، صفحات ۵۳-۷۰

عنوان فارسی بررسی لقب‌گذاری‌ دانش‌آموزان مشگین‌شهراز دیدگاه زبان‌شناسی اجتماعی
چکیده فارسی مقاله در پژوهش حاضر، القاب دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستان‌های شهرستان مشگین‌شهر با اتخاذ رویکرد زبان‌شناسی اجتماعی بررسی و تحلیل شده است. القابْ آن‌دسته از نام‌های غیررسمی و ثانویه‌اند که افزون‌بر نام اصلی و قانونی فرد به وی داده‌ می‌شود. در این پژوهش، با استفاده از پرسش‌نامه، القاب شصت دختر و شصت پسر دبیرستانی گرد‌آوری شد که، از این تعداد، درحدود347 لقب استخراج گردید. ازاین‌میان (52درصد)، 181 لقب برای پسران و 166 لقب (48درصد) ویژۀ دختران بود. در مرحلۀ بعد، با استفاده از ابزارهای آمار توصیفی، داده‌ها بررسی شدند و القاب ازنظرِ زبان به‌کاررفته در تولیدشان، به چهار دستۀزبان‌های ترکی، فارسی، عربی و سایر تقسیم شدند که، در این مؤلفه، گروه پسران (درصد46.69) از زبان ترکی برای لقب‌دهی به‌طور گسترده استفاده کرده بودند و گروه دختران(52.40درصد) زبان فارسی را به‌طرز چشمگیری به کار گرفته بودند. ازمنظر هویت مورد اشارۀ القاب، آن‌ها به انواع هویت محلی، ملی و فراملی دسته‌بندی شدند که، در این مؤلفه نیز، بیشترین القابِ (42.54درصد) گروه پسران مربوط به هویت محلی و بیشترین القاب (46.38درصد) گروه دختران مربوط به هویت ملی بود. همچنین، دلایل لقب‌گذاری به زیردسته‌های تحقیر، تحبیب، طنز و بی‌دلیل دسته‌بندی شدند که در هردو گروه دختر و پسر، دلیلِ تحقیر بیشترین کاربرد (70.16درصد گروه پسران و 53.61درصد گروه دختران) را داشت. درنهایت، گفتمان ورای القابْ به گفتمان‌های روزمره، رسانه‌ای، تابو و مذهبی دسته‌بندی شدند که نتایجْ نشان داد شمار بسیارِ القاب دانش‌آموزان پسر و دختر به‌ترتیب به گفتمان‌های روزمره و رسانه‌ای مربوط می‌شود؛ حال آنکه در دو گفتمان دیگر، در گروه پسران، گفتمان تابو و سپس مذهبی پیشتاز بود و درگروه دختران عکس این ترتیب دیده شد. در تمام مؤلفه‌های مذکور، متغیرِ جنسیت و مقادیرِ آن مؤلفه ارتباط معناداری با یکدیگر داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه‌ها، زبان‌شناسی اجتماعی، لقب، جنسیت، هویت، گفتمان

عنوان انگلیسی A Sociolinguistic Study of Giving Nickname among the Students in Meshgin Shahr
چکیده انگلیسی مقاله   The present article deals with the study and analysis of the titles among the female and male students. Nicknames are those groups of informal names which in addition to the main names are added to a person. The data has been collected in sample volume of 60 girls and 60 boys in high schools. Totally 347 nicknames were extracted. After inserting the data into SPSS program by using dependent t test, the data were interpreted. The findings of the research showed that the nicknames were originated in four languages of Turkish, Persian, English and Arabic. In this component, we observed the vast application of Turkish language in giving a nickname (46.69 percent) by the male group and the vast application of Persian language by the female group (52.40 percent). From the perspective of identity (local, national and transnational), we also witnessed the high frequency of nicknames (42.54 percent) in the male groups to the local identity and the greatest number of belonging with (46.38 percent) of female nicknames to the national identity. From the aspect of reasons for giving nicknames (contemplation, affection, satire and no reason), in both male and female groups, we observed the high application (70.16 (male) and 53.61(female) contemplation. Finally, from the viewpoint of the intention of the nickname giver, we classified the nicknames under consideration into daily talks, media, taboo and religious ones. The general result was that in all mentioned components, there was a significant relation between the variable of gender and giving a nickname.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Sociolinguistics, Giving Nickname, Gender, Identity, Culture of school

نویسندگان مقاله بهمن زندی | b. zandi
professor of linguistics; payam noor university, tehran, iran.
استاد زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

محمدرضا طوسی نصرآبادی | m r tusi
phd candidate in linguistics; payam noor university, tehran, iran.
دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-2777&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات