جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۷، صفحات ۱۸۳-۲۰۸

عنوان فارسی پدیدۀ اجبار و رویکرد نظری دستور ساخت‌محور نسبت به آن
چکیده فارسی مقاله بحث دربارۀ پدیدۀ اجبار در زبان‌شناسی سابقه‌ای طولانی داشته و کارکرد این پدیده به شیوه‌های متفاوتی تفسیر شده است. نگارندگان این مقاله در پی آن‌اند تا دیدگاه نظریه‌پردازانِ گذشته را دربارۀ ماهیت اجبار معرفی کنند و سپس این پدیده را در برخی از داده‌های صرفی و نحوی زبان فارسی روزمره، عمدتاً تحت رویکرد رده‌شناختی پیشنهادی اودرینگ و بوی (2016)، تحلیل کنند. در این رویکرد سه کارکردِ اجبار تبیین می‌شود: انتخاب، اغنا و ابطال. براساس تحلیل داده‌ها می‌توان این سه کارکرد را، برمبنای میزان تأثیر ساخت‌های پیچیدۀ نحوی یا صرفی بر معنی یا مقولۀ واژۀ یکپارچه‌شده در آن ساخت‌ها، در یک رده قرار داد، به‌طوری‌که در آن رده اصطلاح‌های ساختی شدیدترین نوع اجبار به‌واسطۀ ابطال باشند. مطالعۀ حاضر، ضمن اثبات کارایی رویکرد مذکور در تحلیل داده‌های زبان فارسی، نشان می‌دهد پدیدۀ اجبار می‌تواند شاهدی بر لزوم قائل‌شدن به مفهوم ساخت و به تبع آن حمایت از دستور ساخت‌محور باشد. این مطالعه همچنین با بهره‌گیری از پدیدۀ اجبار، در کنار مفهوم ساخت، توجیهی تازه برای ساخت واژه‌های موجود ارائه می‌دهد؛ ساخت‌هایی بر پایۀ واژه‌های ممکن و مصادری که جعلی خوانده می‌شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه‌ها، اجبار، فارسی، ساخت، دستور ساخت‌محور، رویکرد اودرینگ و بوی

عنوان انگلیسی Coercion and Construction Grammar
چکیده انگلیسی مقاله        . Coercion is a long-discussed issue in linguistics and its mechanisms have been imaged differently. This article tries to introduce the theoreticians' views about the nature of coercion and analyzes this phenomenon in some morphological and syntactic Persian colloquial data. It is supposed that this analysis will elucidate some points in Persian morphology and syntax. This study relies on the framework proposed by Audring and Booij (2016). According to this approach we will expound three coercion mechanisms or effects: selection, enrichment and override. In coercion by selection, the resulting meaning is a part of the semantic repertoire of the coerced word to begin with. From this perspective, coercion works largely 'bottom-up', with only a light role for the context selecting one interpretation from the range of alternative readings. In coercion by enrichment, lexical semantics is preserved, but augmented in context. It represents a stronger 'top-down' influence, adding meaning to the utterance. In coercion by override, in turn, contextual 'top-down' force is strongest; it modifies, replaces, or removes properties of the coerced item. The current research  is presented within the framework of Construntion Grammar. The data is based on the the analysis of modern Persian colloquial data drawn from the oral data, including radio and television programs and the researcher's interactions with others and also Google Persian sites sentences. The data analyzed showed that we can put all three above mentioned mechanisms along a single axis, considering the degree of top-down influence of complex morphological and syntactic constructions on the lexical semantics or category of the unified element. Idiomatic constructions are the most radical coercion of the override type. The present study shows the applicability of the approach in Persian data analysis. Moreover, it shows that coercion can support the notion of 'construction' and subsequently the Construction Grammar. Using coercion besides construction, this study presents a new analysis for making not only words basad on possible words but also the so-called fake infinitives.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Coercion, Persian, Construction, Construction Grammar, Audring and Booij&apos,s approach

نویسندگان مقاله سلیمان قادری | soleiman ghaderi
phd student, general linguistics university of isfahan, isfahan, iran
دانشجوی دکترای زبانشناسی همگانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

عادل رفیعی | a. rafiei
assistant professor of general linguistics, university of isfahan, isfahan, iran
استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-6728&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات