جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۷، صفحات ۳۴۱-۳۶۴

عنوان فارسی بررسی نشانه شناسی تبلیغات بازرگانی بانک تجارت
چکیده فارسی مقاله امروزه با افزایش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی، نقش تبلیغات بسیار تعیین­کننده است. هدف این پژوهش تحلیل تبلیغات بازرگانی بانک تجارت در چهارچوب نشانه­شناسی است. روش تحقیق کیفی و توصیفی- تحلیلی است. داده­ها شامل 16 تصویر و فیلم گردآوری­شده از آرشیو بانک تجارت است. تحلیل داده‌ها نشان می­دهد که در تبلیغات این بانک، به دلالت ضمنی و عناصر فرهنگی، اجتماعی و زیستی، مانند احترام به مشتریان، ارج نهادن به گذشته و گذشتگان، نوگرایی، توجه به محیط زیست، آینده­نگری و نیز تکنولوژی جدید توجه شده است. البته لوگوی این بانک مربوط به چند دهۀ گذشته است و به اصلاح و نوآوری نیاز دارد. همچنین نظر­سنجی‌ها نشان می­دهد تبلیغات این بانک کارا نبوده و نیازمند تبلیغات مؤثرتر و نوین­تری است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، نشانه­شناسی، نشانه، معانی صریح و ضمنی، تبلیغات

عنوان انگلیسی Semiotic Analysis of Tejarat Bank Advertisements
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, with increasing competition among economic agencies, the role of advertising is very decisive. The purpose of this research is to analyze the commercial advertising of the Tejarat Bank in the theoretical framework of semiotics. The research method is qualitative and descriptive-analytical. The data include 16 images and videos collected from Bank archive. The analysis of the data shows that in the advertising of this bank, attention was paid to implicit meanings and cultural, social and biological elements such as respect for customers, praise of the past, modernism, environmental attention, prospects and new technologies. Furthermore, the bank logo has existed for decades and needs innovation and reform. This study highlights this fact that the bank advertising is not effective and requires more modern advertising.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Semiotics, Sign, Explicit and implicit meaning, Advertisement

نویسندگان مقاله محمد رضا احمدخانی | mohammad ahmadkhani
department of linguistics of payam noor university, tehran, iran
دانشیار گروه زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

علی کریمی فیروزجایی | a karimi firouzjai
department of linguistics of payam noor university, tehran, iran
استادیار گروه زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

محمد صادق یدکی مقدم | m s yadaki moghadam
ma in linguistics payam noor university, tehran, iran
کارشناس ارشد زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-23496-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات