|
جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۶، صفحات ۱۳۷-۱۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
چشم اندازی تعاملی و پویا از انگیزش زبان دوم در جریان انجام تکالیف در بازه های زمانی مختلف |
|
چکیده فارسی مقاله |
انگیزش لازم برای یادگیری یک زبان جدید تأثیری صفر و صدی ندارد. این انگیزش در طول زمان بهتدریج شکل میگیرد و مدام تغییر مییابد و هریک از بازههای زمانی دارای سطوح مختلفی از تأثیرگذاری بر روی تلاش فرد برای یادگیری یک زبان است. در زمان حاضر، اندیشمندان بر این باورند که بازههای زمانی مختلف در جریان شکلگیری زبان دوم با یکدیگر تعامل دارند و چنین تعاملی ماهیتاً غیرخطی، پیچیده و پویاست (دی بات1، 2015). هدف از انجام این تحقیق بررسی پویایی انگیزشی موجود در گروهی از فراگیران زبانی در جریان بازههای زمانی طولانی است، که خود این بازهها متشکل از تعدادی از تکالیف هستند که در بازههای زمانی کوتاهتر انجام میگیرند. به منظور یافتن تعامل موجود میان عناصر انگیزشی مختلف، تعداد ده نفر شرکتکننده در آغاز دورۀ آموزشی، در حین انجام تکالیف و در پایان دورۀ مورد مصاحبه قرار گرفتند. یافتهها حاکی از وجود نوسانات مقطعی در میزان انگیزش شرکتکنندگان بود. بهعلاوه، نتایج تحقیق از این حقیقت پرده برداشت که عناصر انگیزشی در جریان دوره و در هنگام انجام تکالیف به یک اندازه کارآمد نبودند. برای مثال، عوامل بیرونی و سطح مهارت زبانی بهعنوان دو عامل انگیزشی آغازین بهتدریج و در طول ترم با عوامل درونی و لذت یادگیری زبان جایگزین شدند. در عین حال، اهداف شخصی در یادگیری زبان دوم در طول این بازههای زمانی به یک اندازه تأثیرگذار بودند. علاوهبر این، انگیزش شرکت کنندگان متشکل از مجموعهای از عوامل پویا و بههموابسته بود که طی بازههای زمانی مختلف نوسان داشتند. در پایان، تلویحاتی تحقیقی از یافتههای این مطالعه حاصل شدند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، انگیزش، بازههای زمانی، شکلگیری زبان دوم، پویا، پیچیده |
|
عنوان انگلیسی |
An Interactive and Dynamic Perspective of L2 Motivation while Performing Tasks over Different Timescales |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Motivation for learning a new language does not have an all-or-none impact. It is gradually formed and fluctuated over time and on each timescale has varying levels of influence on a person's endeavor to learn a language. At the present time, scholars claim that throughout the Second Language Development (SLD) different timescales interact with each other and this interaction is nonlinear, complex and dynamic in nature (de Bot, 2015). The present study attempted to investigate the motivational dynamics of a group of language learners in longer timescales composed of a number of tasks performed on shorter timescales. Moreover, it scrutinized the participants' potential attribution for the variation in their motivational intensity. Ten participants were interviewed at the onset, while performing tasks and at the end of the course to better picture the interplay of different motivational themes over time. The findings confirmed temporal variation in participants' motivation. Moreover, the data revealed the fact that motivational themes were not equally effective over the course and during task performance. External incentives and desired L2 proficiency as two major initial motivational factors, for instance, were gradually replaced by internal incentives and L2 learning enjoyment over the semester. However, personal pursuits in L2 learning were equally influential over these timescales. Moreover, L2 future image and positive feelings towards L2 speakers were the least referred factors over all the timescales. Gender and culture-specificity of some of the motivational themes was another finding of this study. As for the attributions behind their motivation, the participants referred to reasons such as parents' pressure, passion for pursuing personal goals, the kind of tasks, the harmony between their character type and the task type, and gaining more experience through the course. In sum, participants' motivation was composed of a web of interrelated and dynamic factors which varied over different timescales. Finally, some implications were driven from the findings of the study. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Motivation, Timescales, Second Language Development, Dynamic, Complex |
|
نویسندگان مقاله |
هاذی یعقوبی نژاد | hadi yaghoubinezhad phd candidate of applied linguistics, university of isfahan, isfahan, iran دانشجوی دکتری آموزش زبان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
احمد معین زاده | ahmad moinzade associate professor of applied linguistics, university of isfahan, isfahan, iran دانشیار آموزش زبان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حسین براتی | hossein barati assistant professor of applied linguistics, university of isfahan, isfahan, iran استادیار آموزش زبان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-21433-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|