|
جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۶، صفحات ۱۶۱-۱۸۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی انتقادی دوره های زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی در ایران: تحلیل محتوایی اسناد زبانی و دیدگاه های متخصصان و برنامه ریزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مطالعه با هدف بررسی سیاست آموزش زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی در ایران و اینکه تا چه حد سیاستگذاریها با اجرا مطابقت دارد، انجام شده است. بدینمنظور، ابتدا سرفصلهای دروس زبان تخصصی که در سطح کلان طراحی شدهاند با روش تحلیل محتوایی اسناد مورد بررسی قرار گرفت و سپس از طریق مصاحبه، با دیدگاههای متخصصان این حوزه همسوسازی شد تا میزان انطباق بین سطوح سیاستگذاری و اجرا مشخص شود. محورهایی از چارچوب سیاست آموزش زبان کاپلان و بالدوف (2005) بهعنوان چارچوب نظری مطالعه انتخاب شد. بررسی تحلیل محتوایی اسناد زبان تخصصی و مصاحبه با متخصصان بیانگر آن است که در برنامۀ زبان تخصصی در ایران اختلافاتی بین سطوح سیاستگذاری و اجرا وجود دارد. مضاف بر آنکه این برنامه در سطح سیاستگذاری نیز ضعفها و کاستیهای جدی دارد. یافتهها بیانگر آن است که به منظور رسیدن به یک وضعیت قابل قبول در برنامۀ مذکور، نیاز مبرمی به بازنگری دورههای زبان تخصصی در هر دو سطح سیاستگذاری و اجرا وجود دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژههای کلیدی، زبان تخصصی، سیاست آموزش زبان، متخصصان، اسناد زبان تخصصی، سطوح سیاستگذاری و اجرا |
|
عنوان انگلیسی |
A Critical Evaluation of EAP programs in Iran: Document Analysis and Authorities/Policy-makers’ Perspectives |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study aimed to examine the policies in the Iranian English for Academic Purposes (EAP) education and the extent to which objectives match the policies and are materialized through pedagogical practices implemented. To this end, EAP course descriptions developed by macropolicy-making level were evaluated through document analysis and triangulated with the authorities' perspectives through interviews to see the degree of conformity between policy and practice. Seven policy areas in Kaplan and Baldauf's () language-in-education planning (LEP) were chosen as the theoretical framework of the study. Based on EAP document analysis and interviews with the authorities, the similarities and discrepancies in micro and macro levels were clarified. The results showed that EAP course descriptions do not include any comment on some policy areas, and there were discrepancies in policy and practice due to such factors as lack of communication channel between the EAP stakeholders and policy-makers. Finally, the study revealed that due to deficiencies in both policy and practice and in order to reach an acceptable status, EAP programs are in dire need for reconceptualizing policy-making and practice. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, LEP, Authorities, EAP documents, Policy and practice |
|
نویسندگان مقاله |
محمودرضا عطایی | mahmood reza atai professor of english language, kharazmi university, tehran, iran استاد گروه زبان انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
ابوطالب ایرانمهر | abutaleb iranmehr ph.d. student, department of english language, kharazmi university, tehran, iran دانشجوی دکتری گروه زبان انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
عصمت بابایی | esmat babaii associate professor, department of english language, kharazmi university, tehran, iran دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-20300-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|