جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۱۰۷-۱۳۷

عنوان فارسی بررسی فراتحلیلی تأثیر شیوه آموزشی ژانر- مدار بر پیشرفت میزان مهارت در نگارش زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله نگاهی به پژوهش­های گذشته دربارۀ تأثیر آموزش ژانر- مدار بر نگارش زبان انگلیسی نشان می­دهد که یافته­های پیشین بی­ثبات و ناهمخوان هستند. با توجه به این مسئله، هدف مطالعۀ فراتحلیلی حاضر مشخص کردن میزان اثرگذاری این روش جدید بر یادگیری مهارت نگارش به زبان انگلیسی است. تحقیق حاضر به منظور محاسبۀ میانگین اثر ​​ شیوۀ آموزشی ژانر-مدار بر اساس مطالعات جهانی 26 سال گذشته و بررسی تعامل آن با متغیرهای تعدیل­کننده (نوع فعالیت، سطح تحصیلات و زبان اول) انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش­های مرتبط شامل 255 مقالۀ پژوهشی بود. بر اساس معیارهای روش شناختی، از این جامعه 26 اثر پژوهشی تجربی و شبه­تجربی به عنوان حجم نمونۀ پژوهش­های واردشده در فراتحلیل انتخاب شدند. با توجه به اینکه دو مقاله از این 26 مورد، هر یک شامل گزارش دو پژوهش مجزا بود، در مجموع 28 اندازه اثر برای محاسبۀ میانگین اثر شیوۀ آموزشی ژانر-مدار بررسی شد. پس از بررسی محتوایی دقیق و کدگذاری مطالعات واردشده در فراتحلیل، اندازۀ میانگین اثر و نقش متغیرهای تعدیل­کننده  با استفاده از نرم­افزار CMA محاسبه شد. نتایج نشان داد که​​ شیوۀ آموزشی ژانر-مدار  در مجموع اثر ضعیفی بر نگارش به زبان انگلیسی دارد (Cohen's d= 0.298) و اندازۀ اثر متوسط آن در سطح دبستان، برای نگارش پاراگراف­ها، و برای ژاپنی­ها به­طور معناداری بالاتر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگارش انگلیسی،زانر،آموزش زبان،شیوۀ آموزشی شیوۀ آموزشی ژانر-مدار،واژه­ های کلیدی، فراتحلیل

عنوان انگلیسی A Meta-Analysis of the Effectiveness of Genre-Based Writing Instruction in English as Foreign Language
چکیده انگلیسی مقاله  One of the recent developments in the teaching of writing to second language learners is the genre-based approach which follows the more traditional product- and process-based approaches.   Experimental and quasi-experimental studies on the effects of genre-based instruction (GBI) on writing in English as a foreign language (EFL) have been frequently reported in the last few decades. Findings of these studies are inconclusive and inconsistent. Past research indicates that different populations of language learners may benefit differently from this type of instruction. The present meta-analytic study followed two purposes: a) to explore the average effect of GBI on EFL writing based on both experimental and quasi-experimental studies of the past 26 years and b) to investigate how the variables of writing task type, educational level, and first language possibly moderate the effect of GBI on EFL writing. Four research questions were addressed: a) what is the average effect size of studies on GBI in EFL writing? b) Do EFL writers at primary, secondary, and tertiary levels benefit differently from GBI? C) Does GBI affect different task differently?, and d) Do speakers of different mother tongues benefit differently from GBI? In this meta-analysis, a total number of 255 studies thoroughly searched and collected from various academic websites constituted the original population of studies intended for analysis. Based on careful exclusion and inclusion criteria, 26 (quasi)experimental studies providing 28 effect sizes were included as the final sample. The studies were coded for effect size data and moderator variable indices. The analyses were performed using CMA software. The results of the analyses showed that (1) GBI has a small average effect on EFL writing (Cohen's d= 0.298); (2) GBI significantly more effective for primary level participants; (3) GBI produced different effects for different task types producing significantly higher effects for paragraph writing, (4) GBI was significantly more effective for learners whose first language was Japanese. The findings of this study can be considered as beneficial issue for both pedagogical and research purposes. The results imply that EFL writing instructors should consider possible moderating variables when choosing their method of writing instruction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Meta-analysis,EFL writing,Genre,Genre-based Instruction

نویسندگان مقاله عباس زارعی | abbas zare ee
associate professor of english language and literature, kashan university, kashan, iran
دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)

تهمینه خلیلی | tahmineh khalili
master of science msc in english language and literature, kashan university, kashan, iran
کارشناس ارشد گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-19238-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات