جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۱-۲۶

عنوان فارسی تأثیر تدریس مستقیم شماری از پسوندهای اشتقاقی به فارسی‌آموزان خارجی
چکیده فارسی مقاله در تدریس زبان دوم، آموزش واژه‌ها با روش‌های مختلف نقش مهمی درارتقای دانش واژگانی زبان‌آموزان دارد. در این مطالعه، بر آموزش واژه‌‌های مشتق تمرکز شده است که به دو روش مستقیم و غیرمستقیم تدریس می‌گردد. در آموزش مستقیم به طور خاص از راهکار تجزیۀ­ واژه و آموزش نقش و معنای پسوندها استفاده شده و در آموزش غیرمستقیم، متن‌هایی در اختیار زبان‌آزموزان قرار گرفته که حاوی واژه‌های مشتق است. در این پژوهش، 40 نفر از فارسی‌آموزان مؤسسۀ دهخدا در سطح میانی یک، در قالب دو گروه کنترل و آزمایش، بررسی شده­اند. آن­ها در یک آزمون یکسان که دو بار به عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شد، شرکت کردند. تحلیل داده‌ها از طریق آزمون تی مستقل نشان داد که این دو گروه در پس‌آزمون با یکدیگر تفاوت معناداری دارند؛ به این معنا که گروه آزمایش که پسوندها را به طور جداگانه همراه با نقش دستوری و معنای آن­ها آموزش دیده بود، عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشت که تنها متن‌هایی حاوی واژه‌های مشتق در اختیار داشت. البته در تحلیلی دیگر مشخص شد که هر دو گروه پس از برخورد با واژه‌های مشتق، چه از طریق آموزش مستقیم و چه از طریق برخورد با متن‌های بیشتر، پیشرفت معناداری در یادگیری واژه­های مشتق داشته­اند. بنابراین می‌توان گفت تمرکز بر تدریس واژه‌های مشتق هم از طریق رویکرد غیرمستقیم و هم از طریق رویکرد مستقیم به آموزش «وندها»، می‌تواند دانش واژگانی زبان‌آموزان را افزایش دهد؛ اما روش مستقیم تأثیر چشم‌گیرتری دارد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پسوندهای اشتقاقی،آموزش مستقیم،آموزش غیرمستقیم،واژگان کلیدی، واژه‌های مشتق فارسی،راهبرد تجزیۀ­ واژه

عنوان انگلیسی The effects of Explicit Teaching of Some Derivational suffixes to L2 Learners of Persian
چکیده انگلیسی مقاله   Teaching L2 vocabulary through different techniques, plays an important role in the enhancement of vocabulary knowledge. This study investigated teaching derivatives through explicit and incidental approaches. Explicit approach, has specifically focused on word part strategy and the roles and meanings of suffixes. In incidental approach, some texts included derivatives, were taught to L2 learners. Two hypothesis were considered: 1. teaching affixes explicitly would help guess the meaning and part of speech of words and this kind of instruction affects learners' comprehension positively. 2. More exposure to derivatives would influence on understanding unfamiliar words and vocabulary knowledge effectively. After a pilot experiment, 40 Persian learners of Dehkhoda institute in intermediate 1 level were selected and examined for this investigation. They were divided into two groups, the controls and the experimentals . During the instruction, those suffixes were selected that were more frequent in core vocabulary. Suffixes such as /-gar/ which makes job names (in /bɑzigar/ that means actor) or suffixes which make a new grammatical category such as noun making /-eʃ/ (in /dɑneʃ/ that means knowledge), were selected for teaching and testing. 4 texts, included unfamiliar derivatives, were taught to control group. There were two reading comprehension questions after each text. In contrast, the meaning and usage of affixes were instructed to experimental group and then some exercises were given to them. The subjects participated in one test which was administered twice as pretest and posttest before and after the treatment. The result of data analysis showed that the experimental group who received explicit teaching of suffixes and word formation, improved significantly in comparison with the control group who received some texts. Therefore, the first hypothesis was confirmed. Furthermore, it was proved in another analysis that the posttest result of two groups outperformed the pretest significantly. Hence, the second hypothesis was proved out. However, incidental teaching of derivatives can affect vocabulary knowledge, the result of explicit teaching is still more meaningful.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Persian Derivatives,Derivational Suffixes,Explicit Teaching,Incidental Teaching,Word Part Strategy

نویسندگان مقاله آزیتا عباسی | azita abbasi
assistant professor of linguistics, university of al-zahra, tehran, iran
استادیار گروه زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهرا س ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

سارا کیانی | sara kiani
ph.d. candidate in linguistics, university of al-zahra dehkhoda institute-international center for persian language teaching, tehran, iran
دانشجوی دکترای زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهرا س ، تهران مدرس مؤسسه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

اعظم رستمی | azam rostami
m.sc. in persian language teaching to non amp;ndash;persian speakers, isfahan university, isfahan dehkhoda institute-international center for persian language teaching, tehran, iran
کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، دانشگاه اصفهان، اصفهان مدرس مؤسسه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-7677&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات