جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۴۷-۷۰

عنوان فارسی آموزش زبان با رویکرد شناختی: اهمیت علوم اعصاب شناختی در آموزش زبان خارجی
چکیده فارسی مقاله بشر از دیرباز در جست‌و‌جوی درک فرآیندهای ذهنی در استدلال، تصمیم‌گیری، یادگیری و سایر فعالیت­های ذهنی بوده است؛ اما مطالعه علمی ذهن انسان از چند دهه قبل با پیدایش علوم شناختی آغاز شد. برخی علوم نیز برای به‌روزمانی و دستیابی به دستاوردهای جدید، به علوم شناختی گرایش پیدا کردند و پسوند شناختی در بسیاری از این علوم به‌کار رفت. آموزش زبان نیز به‌عنوان یک علم میان‌رشته‌ای‌ باید از دستاوردهای علوم شناختی برای متحول و به‌روز شدن بیشتر بهره­مند شود و درعمل از آن‌ها استفاده کند. پیوند مستقیم میان آموزش زبان و علوم شناختی اندکی مشکل به‌نظر می‌آید؛ به همین دلیل، به علومی مثل روان­شناسی شناختی، زبان­شناسی شناختی و علوم اعصاب شناختی نیاز است تا تعامل و تلفیق آموزش زبان و علوم شناختی ممکن شود. هدف این مقاله، طرح و بررسی مبانی نظری آموزش زبان با رویکرد شناختی با استفاده از علوم اعصاب شناختی و ارائه مبنایی برای انجام تحقیق میدانی در این زمینه است. در این پژوهش، درپی یافتن پاسخ برای دو پرسش هستیم؛ اینکه تا چه اندازه می­توانیم علوم اعصاب شناختی را در آموزش زبان به‌کار بریم و رویکرد یاددهی‌ـ‌یادگیری سازگار با مغز چه کاربردی در آموزش زبان دارد. براساس این پژوهش، علوم اعصاب شناختی که عملکردهای شناختی را با توجه به عملکرد و ساختار مغز مطالعه می‌کنند، مبنای نظری مناسبی برای آموزش زبان با رویکرد شناختی به‌شمار می‌روند و رویکردهای آن‌ها‌ در آموزش زبان بسیار کاربرد دارد؛ مانند اصول یاددهی‌ـ‌یادگیری سازگار با مغز که دانستن و کاربرد آن‌ها در فرآیند یاددهی و یادگیری زبان خارجی بسیار مفید و راهگشا است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رویکرد شناختی،علوم اعصاب شناختی،واژگان کلیدی، آموزش زبان خارجی،رویکرد یاددهی‌ـ‌یادگیری سازگار با مغز

عنوان انگلیسی Cognitive Teaching: Importance of Cognitive Neuroscience in the Teaching of Foreign Languages
چکیده انگلیسی مقاله For a long time ago, man has sought to understand the mental processes in reasoning, decision making, learning and other mental activities. But the scientific study of the human mind began a few decades ago with the advent of cognitive science. In order to be update and have access to new developments, some sciences tend to cognitive science as the use of the term 'cognitive' shows it and amongst them we can mention 'cognitive psychology', 'cognitive linguistics', 'cognitive neuroscience', and so on. Language teaching, as an interdisciplinary science, should take advantage of contributions from cognitive science to develop and to use them in practice. At first, it may seem a little hard to make a direct link between language teaching and cognitive science. For cooperation and integration of language teaching and cognitive science, the approaches of several subfields such as 'cognitive psychology', 'cognitive neuroscience' and 'cognitive linguistics' sound significant. The passage of the current teaching strategies to learning with cognitive landscape raises the questions that it must clarify them. In this article, based on a descriptive-analytic methodology, we sought to answer two questions: To what extent could cognitive neuroscience provide the theoretical basis for cognitive learning? To what extent could the teaching-learning approach based on the brain be used in language teaching? In this study, it is argued that the implications of cognitive science go beyond theoretical aspects. Language teaching can apply them in several cases including the methodology of teaching. Cognitive science provides a solid basis for practice and language teaching, for example, the knowledge and use of the principles of teaching and learning based on the brain can be very helpful in the process of teaching-learning foreign languages.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Foreign Language Teaching,Cognitive Approach,Cognitive Neuroscience,Brain-based Approach to Learning and Teaching

نویسندگان مقاله محمود رضا گشمردی | mahmoud reza gashmardi
associate professor of french language department, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشیار زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-19749-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات