|
جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۹۵-۱۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر حالات برابرنهاده بر یادسپاری واژگانی زبانآموزان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از این مطالعۀ شبه تجربی، بررسی تأثیر پنج حالت مختلف برابرنهاده (تمام برابرنهاده؛ استنباط-برابرنهاده-برابرنهاده؛برابرنهاده- بازیابی-برابرنهاده؛استنباط-برابرنهاده-بازیابی-برابرنهاده؛ برابرنهاده - بازیابی- برابرنهاده- بازیابی) بر یادسپاری واژگان زبان انگلیسی است بدین منظور، 140 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی انتخاب شدند. آزمودنیها به صورت تصادفی در یکی از حالات برابرنهاده قرار گرفتند. آزمودنیها میبایست یک متن خواندنی انگلیسی را میخواندند. در متن خواندنی، پنج واژه هدف قرار داشت که برابرنهادۀ هر واژه بر اساس حالات مختلف 2 یا 3 مرتبه در حاشیۀ متن آورده شد. برای مثال، در حالتِ استنباط-برابرنهاده-بازیابی-برابرنهاده، انتظار میرفت که آزمودنیها معنی واژگان هدف را در اولین مرتبه استنباط کنند؛ در مرتبۀ دوم، برابرنهادۀ واژگان در حاشیۀ متن آورده شد؛ در مرتبۀ سوم، انتظار میرفت که آزمودنیها معنی واژگان هدف را به یاد آوردند؛ و در آخرین مرتبه، برابرنهادۀ واژگان برای دومینبار در حاشیۀ متن آورده شد. برای اطمینان از توجه آزمودنیها به درک مطلب متن، یک آزمون درک مطلب چند گزینهای در پایان گرفته شد. پس از چهار هفته، دو آزمون واژگان (یک آزمون یادسپاری صورت و یک آزمون یادسپاری معنی) بهعنوان پسآزمونهای تأخیری گرفته شدند. نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیری یک سویه و آزمون تعقیبی شفی نشان داد که گروه برابرنهاده-بازیابی-برابرنهاده-بازیابی به طور معناداری بهتر از گروههای دیگر در دو پسآزمون تأخیری (یادسپاری صورت و معنی واژگان) عمل کرده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
استنباط،بازیابی،یادسپاری واژگان،انگلیسی به عنوان زبان خارجی،واژگان کلیدی، حالات برابرنهاده |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Effects of Glossing Conditions on EFL Learners’ Vocabulary Retention |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This quasi-experimental study aimed to investigate the effects of five different glossing conditions (i.e., full gloss, inference-gloss-gloss, gloss-retrieval-gloss, inference-gloss-retrieval-gloss, and gloss-retrieval-gloss-retrieval) on English as a foreign language (EFL) vocabulary retention. To this end, 140 MA students of Teaching English as a Foreign Language (TEFL) were selected. The participants were randomly assigned to one glossing condition to read an English text. Within the text, five target words were glossed twice or three times in the text margin. For instance, in the inference-gloss-retrieval-gloss condition, the participants were expected to infer word meaning in the first encounter; then the word's meaning was provided in the form of gloss in the second encounter; in the third word occurrence they were expected to remember word meaning; and at the last word encounter the word meaning was again provided in the form of gloss. To ensure the participants' attention while reading, a multiple-choice reading comprehension test was administered after reading the text. Four weeks later, two vocabulary tests (i.e., form retention and meaning retention) were administered. The obtained data were analyzed through one-way MANOVAs and post hoc Scheffe tests. The results revealed that the gloss-retrieval-gloss-retrieval condition group outperformed the other four groups in both form retention and meaning retention posttests. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
glossing conditions,inference,retrieval,vocabulary retention,EFL |
|
نویسندگان مقاله |
طیبه دانش | tayebeh danesh 1.m.a, department of elt, khouzestan science and research branch, islamic azad university, ahvaz, ahvaz, iran 2. m.a, department of elt, ahvaz branch, islamic azad university, ahvaz, ahvaz, iran 1. کارشناس ارشد، گروه آموزش زبان انگلیسی، پردیس علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران 2.کارشناس ارشد، گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)
محمد تقی فروردین | mohammad taghi farvardin assistant professor, department of english language teaching, ahvaz branch, islamic azad university, ahvaz, iran استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-19581-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|