|
جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۶۵-۲۹۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسۀ اثربخشی روش آموزش مستقیم و آموزش چندرسانهای بر بهبود شش نوع املا |
|
چکیده فارسی مقاله |
املا یکی از موضوعها و مهارتهای تحصیلی است که خلاقیت در آن جایی ندارد و فقط الگویی است که ترکیب، ترتیب، اندازه و تعداد حروف و علامتها بهعنوان صورت صحیح کلمه در آن پذیرفته میشود. کودکان دارای اختلال املا بیشتردر این الگوها مشکل دارند. روشهای زیادی برای درمان اختلال مورد نظر وجود دارد. این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی روش آموزش مستقیم و آموزش چند رسانهای بر شش نوع اختلال املا انجام شده است. روش پژوهش از نوع پژوهشهای آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل است. پس از تهیۀ ابزارهای لازم برای این پژوهش یعنی نرمافزار آموزش املای ساختهشدۀ خوش خلق و آزمون املای کریمی (1389) و آزمون هوش وکسلر، کودکان 8 تا 16 سال، تعداد 39 نفر دانشآموز دختر پایۀ سوم ابتدایی با روش نمونه گیری چند مرحلهای از بین مدارس شهر سمنان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه 13 نفری جایگزین شدند. یک گروه، تحت اجرای متغیر مستقل آموزش مستقیم و گروه دوم، تحت اجرای متغیر مستقل آموزش چندرسانهای قرار گرفتند و گروه گواه، آموزشی دریافت نکرد. پس از جمعآوری نمرههای املای دانشآموزان هر سه گروه در پیش آزمون و پس آزمون دادهها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش مستقیم و آموزش چند رسانهای نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بر بهبود اختلال املا اثربخش بوده است. در عین حال آموزش چند رسانهای در کاهش غلطهای نوع حافظۀ توالی دیداری و تمیز دیداری- دقت اثربخشتر از آموزش مستقیم بوده و آموزش مستقیم نیز در کاهش غلطهای نوع آموزشی، دقت، جاانداختن و نارسانویس اثربخشتر از آموزش چند رسانهای بوده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی،اختلال املا،آموزش مستقیم،آموزش چند رسانهای،آزمون هوش وکسلر،مدارس شهر سمنان |
|
عنوان انگلیسی |
Compare the effectiveness of direct training and multimedia education to improve six different type of Dysgrphia |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study aims at comparing the effectiveness of direct instruction and multimedia instruction on six type of Dysgraphia. In this study the authors answered three questions. Does direct instruction of six types reduce misspelling? Does multimedia education reduce misspelling in just six types? Does the effectiveness of direct teaching and learning effectiveness multimedia reduce misspellings together in six different categories? The Method of this study is experimental with pretest and posttest and control group. After preparing the necessary instrument for this research including instruction spelling software and spelling test Karimi and Wechsler intelligence scale children- review (WISC- R), 39 female students in the third grade of elementary school were selected based on multistage sampling method and were divided into three groups. The first group was exposed to independent variable of direct instruction, the second group was exposed to independent variable of multimedia instruction and the third one-control group-received no instruction. After collecting the spelling scores from all three groups in the pretest and posttest, the data were analyzed by SPSS software univariate analysis of variance. The result indicated that direct instruction and multimedia instruction was significantly effective on dysgraphia improvement. Also effectiveness direct instruction was more effective than multimedia instruction on some of spelling mistakes and multimedia instruction also effectiveness was more effective than multimedia instruction on some of spelling mistakes. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
dysgraphia,direct instruction,multimedia instruction,Wechsler Intelligence Test,Semnan Schools |
|
نویسندگان مقاله |
داود محمدی | d. mohamadi assistant professor of persian literature semnan university, semnan, iran استادیار ادبیات فارسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)
یدالله رادبخش | yadolah radbakhsh phd student of persian language and literature semnan university, semnan, iran دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-615&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|