|
جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۵۳-۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر تربیت شنوایی بر کارکردهای اجتماعی مهارت شنیداری دانشآموزان دوزبانه کُردی- فارسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
افراد علاوه بر مهارتهای فردی به مهارتهای دیگری نیز نیاز دارند که هر کدام میتواند بهنوعی در داشتن زندگی موفق در یک جامعه تأثیرگذار باشد. از این میان، توانایی برقراری ارتباط و ایجاد مناسبات اجتماعی از جمله مهمترین آن مهارتها است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تربیت شنوایی بر کارکردهای اجتماعی مهارت شنیداری دانشآموزان دوزبانه کُردی- فارسی کلاسهای درس دوره ابتدایی انجام گرفته است. بنابراین، ابتدا انواع گوشدادن و سپس چالشها و موانع موجود بر سر راه کسب آن ارائه گردید و راههای تربیت شنوایی در آموزش و تدریس مهارت گوشدادن برای آموزگاران توضیح داده شد. در این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شده است. شیوه جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که با توجه به «جدول مورگان» و از طریق نمونهگیری خوشهگیری تکمرحلهای و نمونهگیری تصادفی در بین معلمان توزیع گردید. در بخش میدانی پژوهش، برای سنجش میزان کیفیتبخشی و ارتقای مهارت گوشدادن دانشآموزان کُردزبانِ تحت تأثیر تربیت شنوایی، دادهها به کمک معلمان از پرسشنامه استخراج گردید و به کمک روشهای آمار استنباطی (خیدو) اندازهگیری شد. نتیجه تحلیل دادهها با توجه به آزمون مجذور (خیدو) چنین به دست آمده است: محاسبه کمیّت تمام سنجههای بررسیشده با درجه آزادی d. f=6 از مجذور (خیدو) جدول (12.59) در سطح 5/0 بزرگتر بود. بنابراین میان تربیت شنوایی و مهارت شنیداری رابطه وجود داشت و میتوان گفت که تربیت شنوایی تا حدود زیادی بر مهارتهای شنیداری دانشآموزان تأثیر مثبت دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تربیت شنوایی،کارکردهای اجتماعی،دوزبانگی،واژگان کلیدی، مهارت شنیداری،کردزبان،فارسیزبان |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Auditory Training on Social Skills Functions of Bilingual Persian-Kurdish Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Besides personal skills, individuals require some additional skills which are crucial to help them maintain a successful life in a community. One of them is the ability to communicate and develop social relationships. The current study aimed to investigate the effect of auditory training in social functions of elementary school bilingual Persian-Kurdish students in the town of Sar-pol-zahab. To implement the research in which a descriptive and analytical method is used, first the types of listening are defined and then the challenges and obstacles in the way of them happening are discussed. In addition, auditory training methods in teaching listening skills are explained for teachers. The data includes the assessment of the auditory skills improvement of Kurdish-speaker students whose auditory skills are being trained by teachers. The data is accumulated via questioners and processed by statistical methods. The results of this research are presented in the statistical analysis section. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Auditory training,Social functions,auditory skills,Listening types,Bilingualism,Kurdish speakers,Persian speaker |
|
نویسندگان مقاله |
امیررضا وکیلی فرد | amirreza vakilifard assistant professor, department of persian language international university of imam khomeini ra , qazvin, iran استادیار گروه آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی ره ، قزوین، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
حسین کمری | hossein kamari teacher مدرس کشوری همسوسازی کتابهای تألیف آموزش زبان فارسی با برنامه ی درسی ملی و مراکز ضمن خدمت فرهنگیان، تهران، ایران
زهرا استادزاده | zahra ostadzadeh faculty member عضو هیأت علمی دبیرخانه ستاد گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در خارج از کشور، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-9183&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|