|
جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۲۵-۲۴۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر دوزبانگی و جنسیت بر هوش زبانی و هوش ریاضی- منطقی با مقایسه دانشآموزان دوزبانه و یکزبانه |
|
چکیده فارسی مقاله |
بررسی تأثیر دوزبانگی و جنسیت بر هوش زبانی و هوش ریاضی- منطقی با مقایسه دانشآموزان دوزبانه و یکزبانه پژوهش حاضر در ابتدا شرح مختصری را پیرامون نظریهپردازی دو طرز نگرش در مورد ماهیت هوش، ارائه مینماید. سپس با نگاهی تاریخی و مستند به رابطه دوزبانگی و رشد شناختی، مبانی نظری تحقیق را شرح میدهد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر دوزبانگی و جنسیت بر هوش زبانی و هوش ریاضی- منطقی با مقایسه دانشآموزان دوزبانه و یکزبانه است. از میان 67031 نفر دانشآموز مشغول به تحصیل مقطع پیشدانشگاهی در سال تحصیلی 91-92 در دو استان، درمجموع 205 نفر در خوزستان و 243 نفر در فارس گزینش شده و در این تحقیق شرکت کردند. بهمنظور آزمودن این دو مؤلفه هوشی از پرسشنامه «هوش چندگانه» (Armstrong, 1992) استفاده شده است. پس از واکاوی آماری دادهها، نتایج پژوهش نشان داد که دانشآموزان دوزبانه در بخشهای هوش زبانی و هوش ریاضی- منطقی، در مقایسه با دانشآموزان یکزبانه برتری دارند. علاوه بر این، با درنظرگرفتن متغیر جنس، تفاوت معناداری بین نمرات خودارزیابی در هوش منطقی- ریاضی به نفع پسران وجود دارد. درحالیکه دختران در هوش زبانی بهطور معناداری از پسران برتری دارند. نتایج چنین مطالعاتی که حاکی از تفاوت دانشآموزان در مؤلفههای هوشی است، میتواند به تدوینگران کتابهای درسی و معلمان آگاهی دهد تا بستر لازم را برای پایهریزی فعالیتهای متنوع آموزشی مبتنی بر سبکهای یادگیری و قابلیتهای هوشی فراگیران فراهم کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رشد شناختی،هوش زبانی،هوش ریاضی- منطقی،واژگان کلیدی، دوزبانگی،یکزبانگی |
|
عنوان انگلیسی |
A Comparative study of the Impact of Bilingualism and Gender on Bilingual and Monolingual Learners in Linguistic and Logical-Mathematical Intelligences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present research initially presents a brief description of two perspectives on the nature of intelligence. Then, it explains the theoretical framework of the research by overviewing the literature on bilingualism and cognitive development. This research primarily aims to explore the impact of bilingualism and gender on linguistic and logical-mathematical intelligences in a sample of monolingual and bilingual high school students (fourth graders) of Fars and Khuzestan provinces in Iran. To fulfill this objective, 448 monolingual and bilingual students were selected from among 67031 students in the 2012-2013 academic year. They were administered Multiple Intelligences Survey questionnaire developed by Armstrong (1993) and the results were analyzed through SPSS software. The findings revealed that the bilingual students rated themselves higher on linguistic and logical-mathematical than monolingual peers. Moreover, the male students gave higher self-estimates for logical-mathematical intelligence than their female peers while female students gave higher self-estimates for linguistic intelligence than their male peers. The results of such studies, which indicate students' differences on intelligence, may lead to the awareness of curriculum developers and teachers to diversify teaching activities based on learners' learning styles and intellectual abilities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
“Bilingualism”,“Monolingualism”,“Cogninitive development”,“Linguistic intelligence”,“Logical-Mathematical intelligence” |
|
نویسندگان مقاله |
علی فیاضی | reza fayyazi phd student in linguistics, pnu, tehran, iran دانشجوی دکتری زبان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
رحمان صحراگرد | rahman sahra gard associate professor of linguistics and foreign languages university, shiraz, fars, iran دانشیار زبان شناسی و زبان های خارجی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
بلقیس روشن | belqeis rovshan associate professor of linguistics and foreign languages, payam noor university, tehran, iran دانشیار زبان شناسی و زبان های خارجی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
بهمن زندی | bahman zandi associate professor of linguistics and foreign languages, payam noor university, tehran, iran دانشیار زبان شناسی و زبان های خارجی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-7022&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|