|
جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۲۳-۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ارائه الگوی کیفیت مدرس از دیدگاه ذینفعان در آموزش زبان انگلیسی: ایجاد پرسشنامه |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از مهمترین مباحث در زمینه آموزش، وجود اطمینان از کیفیت و اثرگذاری تدریس و مدرس است؛ ازاینرو، لازم است الگوها و ابزارهایی برای توصیف و سنجش آنها ایجاد شود. یکی از دروس آموزشی که فراگیران زیادی به آن علاقه دارند، زبان انگلیسی است؛ بنابراین، ایجاد ابزار سنجش و نیز ارائه الگویی مناسب برای توصیف کیفیت تدریس و اثربخشی در این حیطه امری ضروری است. تحقیق حاضر با هدف ارائه چنین ابزار و الگویی در دو مرحله کیفی و کمّی صورت پذیرفت که نتایج مرحله کیفی به ارائه یک الگو و نیز یک پرسشنامه جهت سنجش آن انجامید. نتایج مرحله کیفی نشان داد الگوی کیفیت مدرس از هفت عامل/ فاکتور اصلی تشکیل شده است: 1. پیششرطهای تدریس؛ 2. مهارتهای عملی کلاسی؛ 3. مهارتهای اجتماعی- ارتباطی؛ 4. سازماندهی و برنامهریزی آموزش؛ 5. رشد حرفهای؛ 6. مهارتهای مدیریت کلاس؛ 7. مهارتهای کنترل یادگیری و رشد فراگیران. براساس این عوامل، یک پرسشنامه 48سؤالی طراحی شد؛ سپس در مرحله کمّی، با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، اعتبار، پایایی و معناداری تمام عوامل و سؤالات سازنده آنها بررسی شد. براساس نتایج آماری بهدستآمده میتوان هم الگوی ارائهشده و هم پرسشنامه را قابل قبول و قابل استفاده دانست. پرسشنامه حاصل از این مطالعه میتواند در ارزیابی مدرسان و نیز کنترل کیفی آموزشگاههای زبان و نیز درصورت نیاز، در مدارس استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش زبان انگلیسی،پرسشنامه،مدل،واژگان کلیدی، کیفیت مدرس |
|
عنوان انگلیسی |
Offering a Model for Teacher Quality from the Perspective of the Stakeholders in ELT |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the most important issues in the realm of education is assurance regarding the quality and effectiveness of teaching and teachers. In this regard, it is essential that models and instruments be developed in order to describe and assess them. It is one of the subjects creating a lot of interest in learners is English. Therefore, it is crucial to develop a model as well as a measuring instrument for describing quality of teachers and teaching in English. The present study was an attempt to develop such a model and instrument in a qualitative and a quantitative phase. In the qualitative phase, seven factors were identified as the underlying structure of teacher quality on which basis a 48-item questionnaire was developed. Then, in the quantitative phase, using Exploratory and Confirmatory factor Analyses, the reliability, and the validity of the model and the questionnaire were obtained. Based on the findings, both the model and the questionnaire are acceptable and valid and can be utilized. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ELT,English Language Teaching,Questionnaire,Teacher quality,model" |
|
نویسندگان مقاله |
رامین اکبری | ramin akbari associate professor of english, tarbiat modarres university, tehran, iran دانشیار آموزش زبان، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
میلاد بهشتی پرور | milad beheshti parvar ph.d. student in english education, tarbiat modarres university, tehran, iran دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
غلامرضا کیانی | gholamreza kiany associate professor of english, tarbiat modarres university, tehran, iran دانشیار آموزش زبان، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-8&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|