جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۲۷-۱۵۳

عنوان فارسی بازنمایی نقش‌ها و مفاهیم زبان در دو مجموعه آموزشی فارسی بیاموزیم و زبان فارسی
چکیده فارسی مقاله رویکرد مفهومی- نقشی از اثرگذارترین رویکردهای آموزش زبان دوم/ خارجی است و کمتر منبعی برای آموزش زبان­هایی مثل انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و حتی عربی، عِبری و ترکی وجود دارد که در تولید محتوای آموزشی به اصول و مبانی این رویکرد توجه نکرده باشد. کلیدی‌ترین اصل این رویکرد، ایجاد تناسب هدفمند و ارتباط‌محور بین نقش‌ها و مفاهیم زبانی و موقعیت‌های واقعی است. باوجود این، در منابع معتبر آموزش زبان فارسی به خارجیان، توجه چندانی به این رویکرد نشده ‏است. در پژوهش پیش‏رو، ابتدا رویکرد مفهومی- نقشی و مهم‌ترین نقش‌ها و مفاهیم زبانی در چهارچوب این رویکرد معرفی شده؛ سپس میزان بازنمایی این مفاهیم و نقش‌ها در دو مجموعه فارسی بیاموزیم (ذوالفقاری و همکاران، 1381) و زبان فارسی (صفارمقدم، 1386) مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی در قالب یک فهرست وارسی محقق‌ساخته انجام ‏شده ‏است. این فهرست‏ وارسی شامل ده پرسش اساسی در زمینه محتوای دروس است. برای هر پرسش، شش پاسخ پیش‏فرضِ اصلاً، بسیار کم، کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد به‏ترتیب با نمره‏های 0، 1، 2، 3، 4 و 5 امتیاز درنظر گرفته ‏شده ‏است. تحلیل نتایج حاکی از این است که مجموعه‏ فارسی بیاموزیم 35 و مجموعه زبان فارسی 16 نمره از 50 نمره فهرست‏ وارسی را کسب‏ کرده است. اگرچه نتیجه کلی پژوهش حکایت از این دارد که بازنماییِ نقش­ها و مفاهیم زبانی در مجموعه فارسی بیاموزیم بهتر از مجموعه زبان فارسی است، تنوع و پراکندگی مفاهیم و نقش­های زبانی در هر دو مجموعه ما را به ضرورت برنامه­ریزی هدفمند برای آموزش زبان فارسی برپایه مفاهیم و نقش­های زبانی رهنمون‏می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مجموعه فارسی بیاموزیم،مجموعه زبان فارسی،نقش­های زبانی،مفاهیم زبانی،واژگان کلیدی، آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌ زبانان،رویکرد مفهومی- نقشی

عنوان انگلیسی The Representation of Persian Language Functions and Notions in LET'S LEARN PERSIAN and PERSIAN LANGUAGE Series
چکیده انگلیسی مقاله  The notional-functional approach is one of the most influential theories in the field of foreign language teaching and almost all English, French, German, Italian, Spanish and even Arabic, Hebrew and Turkish language teaching resources, have considered the principles of this approach, in order to produce educational contents. The key principle of this approach is to create purposeful and communicative based balance between the language notions and functions and the real situations. Nevertheless, regretfully not much attention to this approach is paid in the authentic teaching Farsi to the foreigners' resources. In this study, first the notional-functional approach and the foremost language notions and functions in the framework of this approach are presented. Then, the representation rate of these notions and functions in let's learn Persian (Zolfaghari & Etal., 2002) and Persian language (Safarmoqadam, 2007) teaching series were evaluated. This evaluation have been made through a self-developed checklist. This checklist consists of 10 basic questions on the content of courses and 6 default responses: at all, very low, low, medium, high and very high with respectively 0, 1, 2, 3, 4 and 5 points assigned to each question. According to the results, the let's learn Persian series gained 35 and the Persian language series gained 16 points out of 50. Although the overall result of this project suggests the superiority of the let's learn Persian series, but the rate of language notions and functions diversity and distribution in both series, lead us to purposeful planning for teaching Farsi based on language notions and functions.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teaching Persian to non-Persian speakers,the Notional-Functional Approach,Let’s Learn Persian Series,Persian Language Series,Language Functions,Language Notions

نویسندگان مقاله مروارید طالبی | morvarid talebi
member of fundamental research in teaching persian to foreigners group allameh tabataba amp;rsquo;i university
عضو هسته پژوهش های بنیادی برای توسعه آموزش زبان فارسی به خارجیان، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

رضامراد صحرایی | rezamorad sahraee
associate professor of linguistics department allameh tabataba amp;rsquo;i university
مدیر هسته پژوهش های بنیادی برای توسعه آموزش زبان فارسی به خارجیان، دانشیار زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-11&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات