|
جستارهای زبانی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۲۵۷-۲۹۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تخمین واژگان پایۀ دانشآموزان کم توان ذهنی مقطع پیشدبستانی شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از این مقاله، تخمین و ارائۀ فهرست واژگان پایه دانشآموزان کمتوان ذهنی مقطع پیشدبستانی شهر تهران است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعۀ آماری از شهر تهران و نمونهگیری بهروش ماتریسی و طبقهای انجام شده است. با توجه به نسبت پسران به دختران در جامعه آماری، سه گروه سینفره از دانشآموزان (شانزده پسر و چهارده دختر در هر گروه) و درمجموع نود نفر در پژوهش شرکت داده شدند. آزمودنیها از دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر زیر نُه سال انتخاب شدند. ابزار پژوهش از نعمتزاده و همکاران (1384) اقتباس شده است. در خردهآزمون ادراکی 694 واژه بهصورت تصویری و در خردهآزمون واژگانی 830 واژه در قالب پرسشنامه لیکرتی مورد سنجش قرار گرفتند؛ البته، متناسبسازیهایی در خردهآزمونها برای اجرا روی کودکان کمتوان ذهنی صورت گرفت. خردهآزمون ادراکی را دانشآموزان تکمیل کردند. با توجه به تعداد زیاد گویهها در خردهآزمون ادراکی، هر دانشآموز فقط به یکسوم گویهها از هر مقوله (اسم، صفت و فعل) و در دو مرحله پاسخ داد. اما خردهآزمون واژگانی را چهارده معلم پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شدند. معیار سنجش پایگی یک واژه کسب امتیاز 80 درصدی در خردهآزمون واژگانی (4 از 5) و تشخیص صحیح 80 درصد دانشآموزان (24 نفر از 30 نفر) بود. 219 واژه طبق خردهآزمون ادراکی و 81 واژه برمبنای خردهآزمون واژگانی در فهرست واژههای پایه طبقهبندی شدند. با توجه به اینکه 54 واژه در دو فهرست مشترک بودند، درمجموع 246 واژه پایه برای کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر مقطع پیشدبستانی شهر تهران تخمین زده شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، واژگان پایه،پیشدبستانی،کمتوان ذهنی،خردهآزمون واژگانی،خردهآزمون ادراکی |
|
عنوان انگلیسی |
Estimating Receptive Core Vocabulary in Preschoolers with Intellectual Disability in Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This article aims at estimating core vocabulary of preschoolers with intellectual disability in Tehran. Stratified matrix sampling was used for choosing and grouping the 90 informants. Three groups (each group 16 boys and 14 girls) were selected among the preschoolers less than 9 years. Based on Nematzadeh et.al (2005) two subtests were modified and developed: Perceptive and Lexical factors which assessed understanding of 694 and 830 words have been respectively evaluated. 14 informants were chosen for filling the lexical subtest among the teachers. Since there were lots of items in perceptive subtest, from different parts of speech (noun, adjective and verb) 1/3 of them were selected and the students have been told to answer them in 2 different sessions. The data were analyzed using descriptive analytic method. If a word was recognized by 80% of the informants, it was decided to be a core vocabulary (24 out of 30 in perceptive subtest and 4 out of 5 in lexical subtest). 219 and 81 words were listed to be among core vocabularies based on perceptive and lexical subtest respectively. 54 words were common in the lists. So, 246 words were estimated to be core vocabulary of educable mentally retarded preschoolers in Tehran. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Core Vocabulary,Preschoolers,Intellectual Disability,Perceptive Subtest,Lexical Subtest |
|
نویسندگان مقاله |
احمد رمضانی | ahmad ramezani assistant research institute for exceptional children, organization for educational research and planning oerp , tehran, iran استادیار پژوهشکده کودکان استثنایی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-9&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|