جستارهای زبانی، جلد ۷، شماره ۷، صفحات ۱-۲۱

عنوان فارسی تجزیه و تحلیل ﺗﺄثیر کاربست فعاﻟﻳتﻫای تأملی بر توانایی تفکر نقادانه دبیران ایرانی زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله هدف این تحقیق بررسی تأثیر کاربست دو فعالیت تأملی نگارش روایﺖ ﻤﺒﺘﻨﯽبر تجربه شخصی و یادداﺷﺖ روزانه ﺗﺄملی به انگلیسی بر افزایش توانایی تفکر نقادانه دبیران ﻀﻣن ﺨدمت زبان انگلیسی ﺒﻪﻋنوان زبان خارجی در ایران است. 60 نفر (36 زن و 24 مرد) دبیر زبان انگلیسی که ﺒﻪعنوان نمونه دردسترس در این آزمایش شرکت کردند ﺒﻪطور تصادفی به دو گروه آزمایشی مساوی و مستقل «روایت ﻤﺒﺘﻨﯽبر تجربه شخصی» و «یادداشت روزانه ﺗﺄملی» ﺘﻘﺴیم ﺷدند. ابتدا، آزمودﻨﻲﻫا توسط آزمون اندازهﮔیری تفکر انتقادی واتسن-گلیزر-فرم الف (Watson & Glaser, 1980) مورد ارزیابی قرار گرفتند. مقاﻴﺴﮥ نمرات ﭙیش آزمون ازطریق آزمون t مستقل نشان داد که بین توانایی تفکر نقادانه دو گروه تفاوت ﻤﻌﻧاداری درابتدای تحقیق وجود نداشت. سپس، ﭘنج داستان کوتاه شامل «داستان یک ساعت» (Chopin, 1894)، «آخرین برگ» (O. Henry, 1907)، «اعترافات یک گالومانیاک» (Colby, 1941)، «راه مردان مرده» (Achebe, 1953)، و «ﭘرواﻨﻪﻫا» (Grace, 1987) به آزمودﻨﻲﻫا داده ﺷد. آزمودﻨﻲﻫای گروه روایت ﻤﺒﺘﻨﯽبر تجربه شخصی روایﺖﻫایی ﺷﺧﺻﯽ براساس مضمامین داستانﻫا نوشتند، ولی آزمودﻨﻲﻫای گروه یادداشت روزانه ﺗﺄملی ﺗﺄملاﺕﺷان درباب همان داستانﻫا را تقریر کردند. ﺳﭘس، آزمودﻨﻲﻫا دوباره به پرسشناﻤﺔ تفکر انتقادی پاسخ دادند. مقاﻴﺴﮥ نمرات ﭙس آزمون با استفاده از آزمون t مستقل آشکار ساخت که  توانایی استنباط و استنتاج گروه روایت ﻤﺒﺘﻨﯽبر تجربه شخصی ﭘﯿشرفت ﻤﻌﻧاداری نمود. لازم ﺒﻪ ذکر است که بین نمرات ﭙس آزمون در زیرمجموﻋﻪهای شناسایی مفروضات، تعبیر و تفسیر، و ارزشیابی دلایل از لحاظ آماری تفاوت ﻤﻌﻧاداری مشاهده نشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، آزمون ارزشیابی تفکر انتقادی واتسن-گلیزر-فرم الف،تفکر نقادانه،روایت ﻤﺒﺘﻨﯽبر تجربه شخصی،یادداشت روزانه ﺗﺄملی

عنوان انگلیسی An Analysis of the Impact of Using Reflective Practices on the Iranian EFL Teachers’ Critical Thinking Ability
چکیده انگلیسی مقاله  The present study intended to investigate the impact of using the two reflective practices of Personal Experience Narrative (PEN) versus Reflective Journal (RJ) writing in English on enhancing the in-service EFL teachers' Critical Thinking Ability (CTA) in Iran. Sixty (36 female and 24 male) EFL teachers selected based on the convenience sampling were randomly divided into equal numbers making up two independent experimental PEN and RJ groups. The participants were initially pre-tested on the Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal-Form A (WGCTA-FA) by Watson and Glaser (1980). The comparison of the pre-test scores via the independent samples t-test indicated no statistically significant difference between the CTA of the two groups at the onset of the study. Then the participants were given five short stories including Chopin's The story of an hour (1894), O. Henry's The last leaf (1907), Colby's Confessions of a gallomaniac (1941), Achebe's Dead men's path (1953), and Grace's Butterflies (1987). The PEN participants wrote PENs in response to themes of stories, whereas the RJ participants inscribed their reflections on the same stories in RJs. Subsequently, the participants in both groups were post-tested on the WGCTA-FA. The comparison of the post-test scores via the independent samples t-test showed that the PEN participants significantly improved in their inference and deduction ability. It should be mentioned that no statistically significant difference was observed between the post-test scores on recognition of assumptions, interpretation, and evaluation of arguments sub-components.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical Thinking,Personal Experience Narrative,Reflective Journal,Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal-Form A

نویسندگان مقاله سمیه صباح | somayyeh sabah
. ph.d. candidate of tefl, department of english language, science and research branch, islamic azad university, tehran, iran
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

مزگان رشتچی | mojgan rashtchi
associate professor of tefl, department of english language, north tehran branch, islamic azad university, tehran, iran
دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال (Islamic azad university of tehran north)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-740&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات