جستارهای زبانی، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۱۲۹-۲۶۷

عنوان فارسی بررسی تطبیقی زاویه‌دید روایی و جهان‌های ممکن در ادبیات‌ داستانی و نمایشی ایران؛ رویکردی زبان‌شناختی نمونه‌های مطالعاتی: داستان حلزون‌شکن عدن و نمایشنامه سپنج رنج و شکنج
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش تلاش برآنست تا سازوکار دریافت زاویه‌دید در حوزۀ داستان و نمایش بررسی شود. برای این منظور دو نمونۀ داستانی («حلزون‌شکن عدن» از شهریار مندنی‌پور) و نمایشی («سپنج رنج‌شکنج» از محمود استادمحمد) بررسی می‌شوند. وجه اشتراک نمونه‌های برگزیده در این است که زاویه‌دید شخصیت‌های غایب در هردو اثر، از خلال اظهارات افراد حاضر در جهان داستانی و نمایشی خلق می‌شود. برای درک این فرایند، تلفیقی از رویکرد زبان‌شناختی دانیل مک‌اینتایر مبنی‌بر رهیافت «انتقال اشاره» و آراء ماری لار رایان پیرامون «جهان‌های‌ممکن» به‌عنوان چارچوب نظری پژوهش اتخاذ شده‌اند. مسئلۀ اصلی این پژوهش کشف قابلیت‌های روایت‌شناسانۀ زاویه‌دید در فضاهای داستانی یا نمایشی بیرون از قاب اصلی ماجراست؛ به‌این‌معنا، هدف اساسی مقالۀ حاضر ارزیابی روند خلق یا بازتولید زاویه‌دید اشخاص غایب در صحنۀ وقوع ماجراست. داده‌های این پژوهش براساس شاخص‌های روایت‌شناختی مک‌اینتایر و رایان تحلیل می‌شوند؛ بنابراین، نمونه‌ها با انتخاب روش پژوهش تحلیلی‌ـ توصیفی بررسی می‌شوند. نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش نشان می‌دهد که به‌رغم تمایزات ماهوی جهان داستانی و نمایشی، اشخاص اصلی ماجرا اغلب به‌کمک نشان‌گرهای زبان‌شناختی که در روند مکالمه مؤثرند، فرصت می‌یابند تا با گسترش دامنۀ دلالت‌های کلامی و عمق میدان‌دید روایی، زاویه‌دید شخصیت‌های غایب ازصحنه را هدایت کنند و برنحوۀ ادراک تماشاگر فرضی (خواننده) اثرگذار باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روایت،نمایشنامه‌های فارسی،زاویه‌دید،زبان‌شناسی و نمایش

عنوان انگلیسی A Comparative Study on Narrative Point of View & Possible Worlds in Iranian Fiction and Dramatic Literature; a Linguistic Approach The Case Studies: The Short Story "Snail Cracker"(by Shahryar Mandanipour) and the Play "Hovel of Trauma Agony"(by Mahmoud Ostadmohammad).
چکیده انگلیسی مقاله In this research, it has been attempted to investigate how the point of view in story and drama is perceived. For this purpose, two case studies are considered: the short story Snail Cracker (by Shahryar Mandanipour) and the play "Hovel of Trauma& Agony"(by Mahmoud OstadMohammad). The similarity between two case studies is the fact that in both, the audience finds out viewpoint of absent characters, through the statements of present figures in the story and drama worlds. To understand how it works, a combination of the linguistic approaches of McIntyre, based on "Deictic Shift" and Ryan's notion of "Possible Worlds" are adopted as the theoretical framework of the study. The main problem of the article is to discover narratological capabilities of the point of view in creating dramatic or narrative hidden spaces. The main goal of  this article is to investigate the construction process of the absent character's viewpoint in the main scene of the events. The research findings are being analyzed based on the narratological indices of McIntyre and Ryan. Research methodology is descriptive –analytic. The results reveal that despite discrepancies between the story and drama worlds, they have some features in common: their figures can develop narratological perspectives and absent persons' viewpoint through linguistic markers which effect on the dialogues, they are also able to influence on assumed audience's (reader's) perception.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Point of View,Linguistics and Drama,Narrative,Persian Plays

نویسندگان مقاله محمدجعفر یوسفیان کناری | mohammad yousefian kenari
assistant professor, department of dramatic literature, tarbiat modares university, tehran, iran
استادیار ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

زهره قلی پور | zohre gholipour
m.a. student in department of dramatic literature, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-1708&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات