|
جستارهای زبانی، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۲۱۷-۲۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیرات سن آغاز یادگیری زبان دوم بر دیدگاهها و هویت ملی زبانآموزان جوان ایرانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از این پژوهش، بررسی نگرش زبانآموزان جوان ایرانی در دو گروه سنی هشت و یازدهساله، نسبتبه زبان و فرهنگ انگلیسی و همچنین، هویت ملی خود زبانآموز است. این نگرش یکبار در آغازِ پژوهش و بار دیگر در پایانِ آن بررسی شد که به مدت یکسال به طول انجامید. هدف نگارندگان در این مطالعه، بررسی این فرضیه بود که آیا سنِ آغاز یادگیری زبان انگلیسی میتواند نقش مؤثری در شکلگیری دیدگاههای زبانآموز نسبتبه عوامل یادشده و یا تغییرِ آنها داشته باشد؟ برای سنجش دیدگاه زبانآموزان مجموعه آزمونهای انگیزه و نگرش که در سال 1972 م، بهدستِ گاردنر و لمبرت طراحی شد، پس از تحلیل عاملی و استفاده در آزمون پایلت با اعمال تغییراتی بهکاررفت. دیگر ابزار بهکاررفته در این پژوهش، مصاحبه براساس چارچوب پیشنهادی میخائلوویچ دیگونوویچ (1993) بود. نتایج این بررسی نشان داد که نگرش زبانآموزان هشتساله در پایانِ پژوهش، تفاوتی با آغاز آن ندارد؛ حال آنکه زبانآموزان یازدهساله نگرشی متفاوت نسبتبه فرهنگ انگلیسی و هویت ملی خود در انتهای پژوهش در قیاس با آغازِ آن از خود نشان دادند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هویت ملی،فرهنگ،انگیزه،کلیدواژها، نگرش،زبانآموز |
|
عنوان انگلیسی |
Age of onset, language attitudes and identities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present study aimed at investigating the initial and final attitudes of Iranian EFL learners in two different age groups (8 and 11 year olds) during one year of inquiry and seek to witness whether the language learners' age of starting foreign language learning can influence their attitudes or not. The participants' attitudes were measured via questionnaires and interviews. The modified AMTB (Attitude Motivation Testing Battery) used in this study was designed in such a way as to measure the learners' attitude in eight different domains (Learners' interests in foreign language, Attitudes toward English speaking people, Attitudes toward learning English, National identity, Integrative orientation, Instrumental orientation, English class anxiety and parental encouragement). Our focus in the present study was on the participants' performance on the first four attitudinal domains and also their performance on the whole questionnaire so the participants' answer to these relevant items on the questionnaire (items related to the first four domains) and also the whole questionnaire was subject to statistical analysis .For the first four domains, results of the study showed that our participants hold positive attitudes towards foreign language learning and learning English both at the beginning and also at the end of inspection. For their attitudes towards English culture and its speakers and also their national identities, our learners in different age groups revealed different patterns. Taking the total attitude picture into consideration (the questionnaire as whole with all its 8 domains) however, there was not any significant difference between the attitudinal behaviors of participants of two different age groups of this study. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Key Words, Attitude,national identity,Language learner,Culture,Motivation |
|
نویسندگان مقاله |
منصوره امیری | mansooreh amiri ph.d. student in english education, tarbiat modares university, tehran, iran دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
رضا غفار ثمر | reza ghafar samar associate professor of english education, tarbiat modarres university, tehran, iran دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
غلامرضا کیانی | reza kiany associate professor of english education, tarbiat modarres university, tehran, iran دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
رامین اکبری | ramin akbari assistant professor of english education, tarbiat modarres university, tehran, iran استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-1571&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|