جستارهای زبانی، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۲۵۵-۲۸۲

عنوان فارسی ارزیابی فردی تأثیر بازخورد اصلاحی بازسازی و وادارسازی بر خطاهای گفتاری ساختار، واژگان و تلفظ
چکیده فارسی مقاله مطالعات پیشین نشان می‌دهد که تأثیر مثبت بازخورد اصلاحی در عملکرد زبان‌آموز، در برخی حوزه‌های زبانی نسبت به بقیه حوزه‌ها بیشتر است. پژوهش حاضر با هدف افزایش آگاهی در زمینه کارآمدی دو روش عمده بازخورد اصلاحی یعنی روش بازسازی و وادارسازی در رابطه با حوزه‌های مختلف زبانی (ساختار، واژگان و تلفظ) انجام شده است. هفتاد و شش زبان‌آموز ایرانی با سطح متوسط توانش انگلیسی، به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه تقسیم شدند. در گروه اول آزمایشی، بازخورد اصلاحی به صورت بازسازی و در گروه دوم به صورت وادارسازی انجام گرفت. گروه گواه هیچ بازخورد اصلاحی دریافت نکردند. پنجاه و چهار ساعت از تعاملات این سه گروه ضبط صوتی شد و بخش‌هایی که بر عناصر زبانی متمرکز بودند، شناسایی و ثبت شدند. ارزیابی تأثیر بازخورد از طریق آزمون‌های فردی صورت گرفت که براساس خطاهای زبانی هر فرد تهیه شده بود. تحلیل نتایج مربوط به پس‌آزمون‌های فردی بلافصل و تأخیری نشان داد که عملکرد زبان‌آموزان در مورد اصلاح خطاهای ساختاری و واژگانی بعد از دریافت بازخورد بازسازی و وادارسازی تفاوت معنی‌داری نداشت. اما در مورد خطاهای تلفظ، عملکرد زبان‌آموزانی که بازخورد بازسازی دریافت کرده بودند به صورت معنی‌داری از عملکرد گروه وادارسازی بهتر بود. همچنین نتایج نشان داد که عملکرد هر دو گروه آزمایشی در تمامی حوزه‌های زبانی مورد مطالعه در این پژوهش، به صورت معنی‌داری بهتر از گروه گواه بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، بازخورد اصلاحی،بازخورد بازسازی،بازخورد وادارسازی،حوزه‌های زبانی،‌آ‌زمون فردی

عنوان انگلیسی Individualized Assessment of the Effect of Recasts and Prompts on Grammatical, Lexical, and Phonological Errors
چکیده انگلیسی مقاله There is a mismatch between the types of errors that receive corrective feedback (CF) and those that learners manage to notice; the beneficial effects of CF on some linguistic targets in comparison to some others have been reported. The present study explored the effectiveness of recasts and prompts with regard to different linguistic targets (grammar, vocabulary, and pronunciation). Seventy six intermediate Iranian learners of English, randomly assigned to two experimental groups and one control group, were exposed to recasts, prompts, or no feedback condition. Fifty four hours of the interactional episodes were audio-recorded, transcribed, and later coded for types of error. Analyses of individualized immediate and delayed-posttest results indicated no significant difference in the performance of the prompt and recast groups in dealing with grammatical and lexical errors but outperformance of the recast group in pronunciation errors was observed in comparison to the prompt group. Also, the two experimental groups achieved statistically significant gains compared with the control group in all the linguistic domains targeted in this study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words, Corrective feedback (CF),Recasts,Prompts,Linguistic targets,Individualized tests

نویسندگان مقاله افسر روحی | afsar rouhi
assistant professor, payame noor university, tehran, iran
استادیار دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

منوچهر جعفری گهر | m. jafarigohar
associate professor, payame noor university, tehran, iran
دانشیار دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

نسیم عبدوی | nasim abdavi
phd candidate, payame noor university, tehran, iran
دانشجوی دکتری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-7031&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات