جستارهای زبانی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۱-۳۷

عنوان فارسی واج‌شناسی اجتماعی: بررسی موردی قلب واجی در زبان فارسی
چکیده فارسی مقاله تنوعات زبانی همواره با پیچیدگی روابط اجتماعی گسترده­تر می­شوند. در این میان، تعامل عوامل آوایی و اجتماعی در تنوعات زبانی نقش فراوانی دارند. هدف مقاله حاضر بررسی ماهیت فرآیند قلب واجی و رابطه آن با عوامل اجتماعی سن و تحصیلات است. چارچوب این مقاله واج‌شناسی اجتماعی و واج‌شناسی بهینگی و روش تحقیق تحلیلی و میدانی است. در این تحقیق، 56 آزمودنی 110 واژه را تلفظ کردند. در تحلیل واج‌شناسی که درقالب  نظریه بهینگی است، مشخص شد که اصل آرایش رسایی و قانون برخورد هجایی عوامل ایجاد این فرآیند در زبان فارسی هستند. همچنین، ترتیب همخوان‌های دخیل در این فرآیند مشخص شدند. آزمودنی‌ها با توجه به متغیر سن در چهار گروه سنی 4-5 سال، 6-7 سال، 29-40 سال و 41-69 سال و نیز با توجه به متغیر تحصیلات در سه گروه بی‌سواد، با تحصیلات متوسط و دارای تحصیلات دانشگاهی، تقسیم‌بندی شدند. نتایج نشان دادند که با افزایش سن، وقوع فرآیند قلب کاهش می­یابد. همچنین، با توجه به متغیر تحصیلات مشخص شد که با افزایش تحصیلات نیز از میزان وقوع این فرآیند کاسته می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهینگی،آرایش رسایی،تحصیلات،سن،واژگان کلیدی، قلب واجی

عنوان انگلیسی Phonological metathesis: Intersection of phonology and sociology
چکیده انگلیسی مقاله Linguistic varieties are broadened by complexities of social relations. Among these, interaction of phonetic and social variables plays important role in linguistic varieties. The goal of this paper is to study the nature of phonological metathesis and its relation to social variables of age and education. The framework of this article is social phonology using analytic and field study methodology. In phonological analysis which was in optimality theory, it was determined that sonority sequence principle and syllable contact law are responsible for this process. In this research 110 words are pronounced by 56 individuals. In phonological account which was within optimality theory it was determined that sonority sequence principle and syllable contact law are main causes of this process. Also in this research the frequency of the consonants involved in the process is determined. Participants are classified according to age and education. Regarding the age of participant four groups have been chosen: 4-5, 6-7, 29-40 and 41-69, it means that educated, illiterate, mid education and academic. Results show that by the increase of age, the rate of metathesis decreases. Also by increase in education the rate of metathesis decreases.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Optimality theory,sonority hierarchy,Education,Age,phonological metathesis

نویسندگان مقاله محمد رضا احمدخانی | mohammad ahmadkhani
1. assistant professor of linguistics, payam noor university, tehran, iran
استادیار گروه زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

عالیه کرد زعفرانلوکامبوزیا | aliye kord zaferanloo kambozia
associate professor of linguistics, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشیار گروه زبان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

لیلا حاجی حسنلو | lila haji hasanloo
m.a. in linguistics, payam noor university, tehran, iran
کارشناس ارشد زبان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-4025&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات