جستارهای زبانی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۷۱-۱۹۶

عنوان فارسی سیر تکاملی آگاهی از ژانر رشته تخصصی با آموزش مهارت‌های نگارش دانشگاهی: یک مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش کیفی با بررسی فرآیندهای فکری دو نمونه از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته روابط بین‌الملل، چگونگی توسعه آگاهی‌ از ژانر رشته تخصصی ذکر‌شده، بررسی‌ و گزارش شده است. بدین‌منظور، دو نمونه مطالعاتی به مدت هجده ماه تحت آموزش و بررسی‌ قرار گرفتند. در این مدت یکی‌ از محققان برای تقویت مهارت‌های نگارش دانشگاهی، به‌طور شخصی کلاس‌های منظم آموزشی با شرکت‌کنندگان برگزار نمود. چهارچوب نظری استفاده‌شده در این پژوهش، مدل «تعامل» هایلند (2005) و روش تحقیق نیز در فاز اول تا سوم این کار، روش قوم‌نگارانه و تفسیری و در فاز چهارم، تحلیلی بود. چند مصاحبه و جلسات یادآوری فرآیند فکری، یادداشت‌برداری‌های میدانی و بررسی‌ اسناد به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها انجام شد. طبق تعریف ارائه‌شده از سطوح مهارتی توسط سازمان آیلتس، شرکت‌کنندگان در این مطالعه از سطح نگارشی کاربر محدود (نمره 4) تا سطح کاربر خوب (نمره 7) پیشرفت کردند. در‌ ‌نهایت این پژو.هش، نتیجه بررسی‌‌ها از مراحل تکامل آگاهی شرکت‌کنندگان از ژانر تخصصی رشته خود در قالب یک مدل ارائه شد. این مطالعه می‌تواند چشم‌انداز بسیار روشنی برای برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی مهارت‌های نگارش تخصصی و دانشگاهی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، مهارت‌های نگارش دانشگاهی،تعامل،جایگاه،مشارکت،آگاهی از ژانر رشته تخصصی

عنوان انگلیسی The process of developing disciplinary genre awareness through training academic writing skills: A case study
چکیده انگلیسی مقاله In this qualitative study, through studying the thought patterns of two master candidates of the International Relations discipline, the process of development in their disciplinary genre awareness has been investigated. In so doing, academic writing skills were taught to the two cases of the study in a period of 18 months. In this period, one of the researchers held regular training sessions. The theoretical framework used for this study was the interaction model of Hyland (2005) and the methodology in the phase one to three of the study was descriptive ethnography and in phase four it was analytical and quantitative. Several rounds of interviews, stimulated recall sessions, field notes, and document analysis were used to collect the data. Based on the definitions provided by IELTS organization, the two cases improved from the level of limited user (band score 4) to the level of good user (band score 7). Finally, the result of the investigation of the stages of development in the disciplinary genre awareness of the participants was presented in a model of development. This study can shed light on the future perspective of curriculum design for academic and ESP writing courses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Writing Skills, Disciplinary Genre Awareness,Interaction,Stance,Engagement

نویسندگان مقاله سید ایمان موسوی | seyed iman mousavi
ph.d. student in english education, tarbiat modarres university, tehran, iran
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

غلامرضا کیانی | gholamreza kiany
associate professor, department of english, university of tarbiat modarres, tehran, iran
دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

رامین اکبری | ramin akbari
associate professor, department of english, university of tarbiat modarres, tehran, iran
دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

رضا غفارثمر | reza ghafarsamar
associate professor, department of english, university of tarbiat modarres, tehran, iran
دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-5817&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات