|
جستارهای زبانی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱-۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل گفتمان انتقادی شیوه نامگزینی و حضور/ عدم حضور ایران در مطالب نشریه آمریکایی تایم از دهه ۱۹۲۰ |
|
چکیده فارسی مقاله |
شیوه نام دهی (تشخص بخشی/تشخص زدایی) و بازنمایی افراد و گروهها در تحلیل گفتمان انتقادی، به ویژه رویکرد ون لیون حائز اهمیت در خور توجهی است. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، بررسی شیوه نام گزینی و بازنمایی کشور" ایران"، به عنوان یکی از مهمترین نقش آفرینان منطقه حساس خاورمیانه و رقیب سیاسی و ایدئولوژیک ایالات متحده آمریکا در بیش از سه دهه اخیر در مجلهآمریکایی تایم میباشد. در این مقاله نحوه حضور/عدم حضور نام ایران و شیوه خطاب نام این کشور (ایران در برابر جمهوری اسلامی ایران) در پیکره مجله تایم در چارچوب الگوی جامعه شناختی-معنا شناختی ون لیون بررسی شده است. دادههای پژوهش از بین محتوای مطالب منتشر شده در مجله تایم از دهه 1920 تا 2010 (بیش از 5000 هزار مطلب و خبر در مورد ایران) انتخاب و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده نشان دهنده آن است که تعداد و همچنین شیوه بازنمایی ایران در مجله مذکور در دهههای مختلف با تفاوتهای معناداری رو به رو بوده است و در این بین نام دهی ایران با سیستم حکومتی آن کاملا جهت گیرانه و در راستای اهداف و اغراض گردانندگان و سیاست گذاران نشریه تایم بوده است، به گونهای که در برابر بیش از 2500 بار ارجاع به نام ایران از سال 1980 به بعد فقط 8 مورد ارجاع به نام "جمهوری اسلامی ایران" عمدتا در بافتهای منفی به همراه تشخص بخشی منفی همراه با توصیف گرهایی به شدت سوگیرانه وجود داشته است. نتایج این پژوهش علاوه بر یافتههای نظری میتواند رهیافتی تازه در برداشت مخاطبان عام رسانههای مهم بین المللی نیز محسوب گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تحلیل گفتمان انتقادی،نام دهی ایران،مجله تایم،الگوی ون لیون |
|
عنوان انگلیسی |
Critical Discourse Analysis of naming strategy and representation of Iran in Time magazine from 1920s |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Linguistic mechanisms of representation (Personalization/ Impersonalization ) of social actors in Critical Discourse Analysis (CDA), especially van Leeuwen's approach to CDA has been longly in the center of attention. This prominence will be much higher when the subject of the study is naming strategy and representation of "Iran" as one of the most important actors of the Middle East and the socio-political and ideological rival of the United States of America. In this article, we studied the naming and representation (exclusion/inclusion) strategy of Time magazine toward Iran/the Islamic Republic of Iran within van Leeuwen socio-semantic framework. The data has been gathered from the archive of time magazine from 1920s to 2010 . The findings showed that both the frequency and the addressing method of Iran in Time magazine has been considerably divergent within decades and through the time. While the name of "Iran" has been mentioned for more than 5600 times in this corpus, the official title of "the Islamic Republic of Iran" has gone under an extremely exclusion process and repeated for only 8 times, all of these cases are oriented with clearly biased adjectives and modifiers. The findings of this research may be interesting for both scholars and public audience of the mass media. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Critical Discourse Analysis (CDA),Naming strategy of Iran,Time Magazine,van Leeuwen framework |
|
نویسندگان مقاله |
رضا خیرآبادی | reza kheirabadi member of organization for educational research and planning, tehran, iran عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-6512&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|