جستارهای زبانی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱-۱۷

عنوان فارسی نشانه‌معناشناسی زاویه‌های دید در داستان صلح براساس نظریه ژاک فونتنی
چکیده فارسی مقاله زاویه دید، یکی از عناصر اصلی داستان است که روش نویسنده یا گفته‌پرداز، در جهت‌مندی ارائه اطلاعات به گفته‌یاب است، منظور از جهت‌مندی، مسیر توجه و سیر نگاه به سوی کسی یا چیزی است و زمانی آن ارزشمند است که غایت و هدفی را در متن دنبال کند. در نشانه‌معناشناسی مکتب پاریس، مطابق با نظریه ژاک فونتنی، زاویه‌های دید به چهار گروه تقسیم می‌شود. هدف این پژوهش، بررسی انواعزاویه‌های دید در داستان «صلح» اثر مجید قیصری، بر اساس نظریه ژاک فونتنی است. مسأله اصلی آن پاسخ به این پرسش است که کاربرد هر یک از این زوایا برای ایجاد شناخت از شخصیت‌ها، زمان و مکان در گفته‌یاب چگونه است. این پژوهش با فیش برداری از کتاب‌ها، به روش توصیفی و تحلیل محتوا انجام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گفته‌پرداز از هر چهار زاویه‌دید برای ایجاد شناخت بهره برده است، به گونه‌ای که انتخاب نوع زاویه‌دید با هدف گفته‌پرداز و تأثیری که گفتمان بر دریافت کننده متن (گفته‌یاب) دارد، مرتبط است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زاویه‌دید،فونتنی،صلح،جهت‌مندی،شناخت

عنوان انگلیسی Semiotique point of view in the story of "peace" According to Jacques fontanill
چکیده انگلیسی مقاله One of the main characteristics of the story in data direction is Speaker/writer method which is known as "viewpoint ". Data direction is the perspective to an object or person to become efficient by perusing a specific purpose. In semantics school of Paris based on Jacques fontanill theorem point views consists of four classes. The purpose of this research is to investigate a variety of viewpoints in the short story "peace" written by Majid Gheissari and its main issue is to answer the question "what is the application of each viewpoint for the recognition of characters, time and place in the enunciate which is done by taking notes and content analysis based on Jacques fontanill theorem. In this research we have presented how the enunciator has used all four viewpoints for identification and selecting view point according to the enunciator purpose is related to the Impact on enunciated.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله viewpoint,Fontanill,“ Peace”,Directed,cognition

نویسندگان مقاله زهرا جلالی طحان | zahra jalali tahan
m.a. student of persian language and literature, shahed university, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

شهلا خلیل اللهی | shahla khalilollahi
assistant professor of persian language and literature, shahed university, tehran, iran
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شاهد تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-3602&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات