جستارهای زبانی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۹۷-۲۱۳

عنوان فارسی تفاوت عملکرد حافظه کاری و سوگیری توجه در واژگان زبان اول و دوم در فارسی‌آموزان چینی زبان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به منظور بررسی چگونگی عملکرد حافظۀ کاری و سوگیری توجه در واژگان زبان فارسی به عنوان زبان دوم و در مقایسه با واژگان زبان مادری انجام گردیده است. مسئله پژوهش ترسیم چگونگی عملکرد این دو در یادگیری واژگان زبان فارسی به عنوان زبان دوم است. آزمودنی های تحقیق 30 نفر از فارسی‌آموزان چینی زبان در موسسه دهخدا بوده اند، که در آزمون اِن-بک به منظور ارزیابی حافظۀ کاری و آزمون استروپ در ارزیابی توجه انتخابی شرکت کردند. طی آزمون ان-بک آزمودنی ها در صورت تشابه هر محرک با محرک قبل کلید مشابه و در صورت عدم تشابه کلید غیرمشابه را فشار می‌دادند. در آزمایش استروپ شرکت کنندگان باید رنگ کلمه نوشته شده با رنگ‌های مختلف را بیان می‌کردند. توجه انتخابی از طریق زمان بیشتر برای نامیدن رنگ کلمات تهدید کننده مشخص می شود. تکلیف آزمودنی این است که بر مشکل محرک رنگ فایق بیاید. به منظور تحلیل داده های پژوهش عملکرد شرکت کنندگان در زبان چینی (مادری) و زبان فارسی (زبان دوم)، نمره حافظۀ کاری آنان (دقت) و نیز میانگین زمان پاسخگویی (سرعت حافظۀ کاری) به محرک های دو زبان، همچنین نمره سوگیری توجه (دقت) و میانگین زمان پاسخگویی (سرعت) در دو زبان محاسبه و با آزمون تی وابسته مقایسه شد. یافته‌های پژوهش نمایانگرآن بود که دقت و سرعت حافظۀ کاری و سرعت سوگیری‌ توجه آزمودنی‌ها نسبت به واژگان زبان مادری بسیار بیشتر از هر یک از موارد فوق در زبان فارسی می‌باشد، اما دقت سوگیری توجه آن‌ها در دو زبان تفاوت معناداری نداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلید واژه‌ها، دقت حافظۀ کاری،سرعت سوگیری توجه،تکلیف اِن-بک،آزمون استروپ،فارسی‌آموزان ‌چینی‌‌ زبان

عنوان انگلیسی Working Memory in regard to Persian and Chinese words for Persian Learners of Chinese
چکیده انگلیسی مقاله The present research is aimed to evaluate the working memory (WM) in Persian words (as a L2) in comparison to it in Chinese words (as L1) in Chinese Persian learners. Thirty learners at Dehkhoda institute were chosen as the study sample. Sampling has been relied on the available subjects who took part in the visual n-back task which was specifically designed to measure WM. The participants had to press the congruent key (predetermined number 1) if the stimulus was the same as the one presented just before, and pressed incongruent key (number 2) if it was not. Then they took part in the stroop test. In psychology, the Stroop effect is a demonstration of interference in the reaction time of a task. the stroop test here included 40 stimuli- a pseudorandom selection of 20 Persian words and 20 Chinese words, selected among four main color which was written with incongruent ink. The participants had to press the key predetermined the color of the word- not ink-. Accordingly, the score of their WM "accuracy", WM "mean respond time", attention bias "accuracy" and attention bias "mean respond time" have been calculated separately for both languages and compared with paired samples T test. Results illustrate a meaningful difference between L1 and L2 among the selective attention mean respond time, WM accuracy and WM mean respond time, and didn't illustrate meaningful diference between L1 and L2 among selective attention accuracy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words, Working memory accuracy,selective attention mean respond time,n-back task,stroop test,Chinese Persian learners

نویسندگان مقاله مهین ناز میردهقان | mahin naz mirdehghan
associate professor of linguistics, faculty of letters and humanities, shahid beheshti university, tehran, iran
دانشیار زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

وحید نجاتی | vahid nejati
assistant professor of psychology, martyr beheshti university, tehran, iran
استادیار روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

گلناز گنجیان | golnaz ganjian
m.a. in linguistics, martyr beheshti university, tehran, iran
کارشناس ارشد زبان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-5148&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات