جستارهای زبانی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۲۳۷-۲۵۱

عنوان فارسی بررسی میزان روایی آزمون زبان انگلیسی کنکور دکتری با استفاده از چارچوب بررسی سازه استدلال‌محور
چکیده فارسی مقاله می توان مدعی بود که سنجش توانایی زبان انگلیسی داوطلبان ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی، به ویژه دوره دکتری اهمیت چشمگیری دارد. آزمونی که تحت عنوان آزمون زبان انگلیسی کنکور دکتری در حال حاضر توسط سازمان سنجش و آموزش کشور در حال برگزاری است موافقان و منتقدان بسیاری دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان روایی آزمون فوق الذکر با استفاده از چارچوب ارزشیابی استدلال محور می‌باشد.  بدین منظور، از  گروه‌های مختلف ذی نفع در آزمون من جمله داوطلبان آزمون دکتری، مدرسین دوره‌های آمادگی آزمون زبان دکتری، استادان رشته تعلیم و تربیت و آزمون سازی زبان با استفاده از روش کیفی و ابزارهای مصاحبه ( گروهی و فردی) جمع آوری داده شد. بر پایه روش کیفی تحلیل محتوا، الگوهای یافت شده در مجموعه داده‌ها بر اساس قواعد از پیش تعیین شده بررسی محتوا و با رعایت ویژگی‌های پژوهش ارائه می‌گردند. یافته‌های پژوهش نشان داد که آزمون فعلی، از نظر شرکت کنند گان، نیازمند دگرگونی‌های گاه اساسی در ابعاد محتوا، شیوه برگزاری و ضریب اختصاصی آزمون می‌باشد. علاوه بر ارائه نتایج به دست آمده، در پایان پیشنهاداتی نیز ارائه و دلالت‌ها ، چالش‌ها و ملزومات اجرایی سازی آن‌ها بیان شده‌اند.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلمات کلیدی، آزمون زبان دکتری،بررسی روایی آزمون،ارزشیابی استدلال محور

عنوان انگلیسی An Investigation into the Validity of the Iranian Ph.D. Admission English Proficiency Test: An Assessment Use Argument Approach
چکیده انگلیسی مقاله Assessment of the English proficiency of applicants of entry into postgraduate studies, undeniably, is of utmost importance. Nationally speaking, the current status of the English test administered by the National Organization of Educational Testing (NOET) in Iran has been a topic of heated contention in recent years. This study purports to investigate the validity of the Iranian English proficiency test for Ph.D. admission purposes adopting the assessment use argument as the main framework for its validation research. To this end, the required data were collected from the relevant stakeholders of the test, namely applicants of the test, experts in educational assessment and language testing, and test readiness instructors. Structured interviews and focus groups were conducted and the acquired data were analyzed using the qualitative content analysis approach. Most prominent themes that emerged from the data in addition to a number of relevant representative quotes constituted the major findings of this study. The results revealed that the test is in need of major revisions in some parts, and further modifications are deemed as necessary. In the final section, summary of the results along with suggestions for optimization of the test are put forth. Keywords: Iranian Ph.D. admission English proficiency test, test validation, assessment use argument
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Iranian Ph.D. admission English proficiency test,test validation,assessment use argument

نویسندگان مقاله مهربان هماوندی | mehraban hamavandy
ph.d. candidate of tefl, english department, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

غلامرضا کیانی | gholam reza kiany
associate professor of tefl, english department, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

رضا غفارثمر | reza ghafar samar
associate professor of tefl, english department, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

رامین اکبری | ramin akbari
assistant professor of tefl, english department, tarbiat modares university, tehran, iran
استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-5735&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات