جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۱۵۳-۱۸۱

عنوان فارسی بسترها، چشم‌اندازها، کاربردها و چالش‌های مطالعه واژگان در متون دانشگاهی: ضرورت توجه بیشتر به زبان فارسی و زبان‌آموزان فارسی‌زبان
چکیده فارسی مقاله در این مقاله، می‌کوشیم با نگاهی انتقادی کمبود توجه به واژه‌پژوهی در متون دانشگاهی را بررسی کنیم و با بررسی ابعاد مختلف این موضوع، چشم‌انداز روشنی از پیش‌زمینه‌ها، مسیرها و موانع موجود در این حیطه را ارائه کنیم. در این راستا، تمرکز این مقاله هم بر کمبود پژوهش درمورد زبان علمی فارسی است و هم بر کم‌توجهی پژوهش‌ها به زبان‌آموزان فارسی‌زبان. ابتدا تصویری کلی از اهمیت یادگیری و تسلط بر ابعاد مختلف واژگان در زبان دانشگاهی را بررسی می‌کنیم و درادامه، برخی از پیکره‌ها و لیست‌های واژگانی پراهمیت را معرفی می‌نماییم که در ادبیات تحقیق وجود دارند. پس از تبیین اهمیت و ضرورت پژوهش در این حوزه، کوشیدیم تصویری چندبعدی از زوایای مختلف پژوهشی ارائه کنیم که باید مطمح نظر پژوهشگران این حوزه باشد و مورد بحث قرار گیرد. در این میان، مباحثی چون همنشینی واژگان، زنجیره‌های واژگانی، نوسانات واژگانی درون‌متنی و بین‌متنی و برخی موضوعات دیگر را بررسی کردیم و درنهایت، برخی از چالش‌ها و موانعی را که پیش روی تحقیق در این حوزه قرار دارند معرفی نمودیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، واژگان دانشگاهی،متون دانشگاهی،پیکره،زبان‌آموزان فارسی‌زبان،همنشینی،زنجیره واژگانی

عنوان انگلیسی Backgrounds, Prospects, Applications and Challenges in Studying Lexis in Academic Texts: The Growing Need for Particular Attention to Persian and Persian Speaking Language Learners
چکیده انگلیسی مقاله The present article takes a critical and analytic look at various dimensions of studying vocabulary in academic texts, hence providing a quite clear prospect of the requirements, methods and challenges of this line of inquiry. The basic focus of the article is however to draw attention to the paucity of corpus-informed research on Persian academic texts as well as the linguistic productions of Persian speakers in other languages. In the first section, a holistic picture as to the significance of learning academic vocabulary is drawn. Then, some academic word and phrase lists and some academic corpora are briefly introduced. In the next section, different aspects which should be taken into consideration (e.g. collocation, lexical bundles, intra and inter-text lexical variation) in such type of research are elaborated and some of precautions to be taken by researchers are discussed. In the final section, some of the challenges and limitations of this type of research are mentioned and a scheme of the ecology of "studying academic vocabulary" is given. The scheme is supposed to act as a synoptic road map for interested researchers who are at the beginning of their academic endeavor.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Language for academic purposes,Corpus,vocabulary,collocation

نویسندگان مقاله رضا غفار ثمر | reza ghafar samar
associate professor of english language teaching, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محسن شیرازی زاده | mohsen shirazizadeh
ph.d. candidate in english language teaching, tarbiat modares university assistant professor in english language teaching, al-zahra university, tehran, iran
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه الزهرا س ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

غلامرضا کیانی | g reza kiany
associate professor of english language teaching, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-7915&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات