جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۲۵۱-۲۷۴

عنوان فارسی نیازسنجی برنامه درسی مهارت‌های زبانی در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی (تحلیل مشکلات زبانی دانشجویان در مهارت‌های زبانی)
چکیده فارسی مقاله نیازسنجی یکی از مؤلفه‌های مهم برنامه درسی است که به‌دنبال کشف نیازها، خواسته­ها، علایق، سلیقه‌ها، مشکلات و ضعف­های زبانی زبان­آموزان و فاصله میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب است. در این جستار، می­کوشیم ازطریق نیازسنجی، مشکلات زبانی دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی را تحلیل کنیم تا نمودی واقعی از وضعیت برنامه درسی فعلی مهارت­های زبانی در این رشته و فاصله آن با وضعیت برنامه درسی مطلوب را ارائه کنیم. روش پژوهش پیمایش و ابزار پژوهش پرسش‌نامه محقق‌ساخته است. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه مدرسان مهارت­های زبانی و دانشجویان ترم ششم مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی است. روش نمونه‌‌گیری تصادفی خوشه­ای و روش تحلیل داده­ها کمی (توصیفی و تحلیلی) است. در پژوهش حاضر، به‌دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که دانشجویان به چه اندازه در هریک­ از مهارت‌های زبانی اصلی، مهارت­های فرعی و استراتژی­های مهارت­ها با مشکل روبه‌رو هستند و مشکلات زبانی دانشجویان بیشتر از ضعف آنان در کدام‌یک از توانش­های زبانی ناشی است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که دانشجویان در مهارت­های شنیدن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن بالای حد متوسط با مشکل روبه‌رو هستند و مشکلات زبانی آنان ممکن است از ضعف توانش ارتباطی (توانش دستوری، توانش زبانی- اجتماعی و توانش تحلیل گفتمان) ناشی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، برنامه درسی زبان و ادبیات عربی،نیازسنجی،مشکلات زبانی،توانش ارتباطی،مهارت‌های اصلی

عنوان انگلیسی Needs Analysis for Language Skills Curriculum in Arabic Language and Literature (Linguistic Lacks Analysis of the of Students)
چکیده انگلیسی مقاله Need analysis (NA) is one the important elements of the curriculum that tries to detect lacks, wants, necessities and the gap between the existing curriculum and developed curriculum. NA is a powerful tool that helps clarify and validate true needs. It enables educators and practitioners to shape the curriculum development that bases the content of language courses on the communication needs. This work analyzes the language lacks of the Arabic language and literature students of Iranian universities. The method of study is survey, and the research tool is questionnaire. The study sample is consisted of two groups of students and teachers. The method of data analysis is quantitative. The main question of this study is: "To what extend do students have problems in language skills" and "To what competence does problems belong?" The results showed that the students' language skills are above the average difficulty, and they have linguistic problems arising from the lack of communicative competence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Arabic language and literature curriculum,Need analysis,Communicative competence,Language lacks,Basic skills

نویسندگان مقاله دانش محمدی رکعتی | danesh mohammadi rakati
ph.d. student of arabic language and literature, tarbiat modares university, tehran faculty member of arabic language and literature, shiraz university, shiraz, iran
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران عضو هیئت علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

عیسی متقی زاده | isa motaghizadeh
associate professor in arabic language amp; literature in tarbiat modares university, tehran, iran
دانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

الهام فروزنده | elham foruzandeh
assistant professor in english in teaching, university of tehran, tehran, iran
استادیار زبان انگلیسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مسعود فکری | masoud fekri
assistant professor in arabic language amp; literature, tarbiat modares university, tehran, iran
استادیار زبان عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-626&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات