|
جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۴۵-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی کنشگفتاری «استدلال» در زبان تبلیغات مجلات انگلیسی و فارسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
با توجه به اهمیت تبلیغات در بهتصویرکشیدن زبان تفکرات غالب جامعه، پژوهش حاضر درصدد است تا به بررسی موشکافانه کنش گفتاری «استدلال» در زبان تبلیغات فارسی و انگلیسی مجلات بپردازد. بدینمنظور، صد تبلیغ از مجلات انگلیسی و فارسی (پنجاه تبلیغ از مجلات فارسی و پنجاه تبلیغ از مجلات انگلیسی) که در ده سال اخیر به چاپ رسیدهاند، مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از آنکه تبلیغهای ذکرشده بهصورت تصادفی انتخاب و گردآوری شدند، از مدل تولمن (1958) برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج آماری آزمون «کایدو» روی عناصر مختلف کنش گفتاری استدلال، تفاوتهای معناداری میان تبلیغات فارسی و انگلیسی نشان داد. یافتههای این پژوهش نشان داد استدلالهای تبلیغات فارسی بر پایه «ادعا» استوار است؛ حال آنکه تبلیغات انگلیسی بیشتر از «داده» استفاده میکنند. در پایان، دلایل فرهنگی که به نظر میرسد منجر به این تفاوت شده است، مورد بحث قرار گرفتند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، کنش گفتاری استدلال،تبلیغات،فرهنگ،انگلیسی،فارسی |
|
عنوان انگلیسی |
Delving into Speech Act of Argumentation in English and Persian Advertisements |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Granted that advertisements reflect the dominant mindset of a society, this study intends to scrutinize the use of argumentation speech act in both Persian and English advertisements with the purpose of discovering the underlying conventions of these argumentations. With that in mind, based on Toulmin's (1958) model of argumentation, one hundred advertisements (50 Persian ads and 50 English ads) were randomly selected from the popular magazines published in both Persian and English languages. The advertisements which were selected in this study were published in the last decade. Chi-square test analysis revealed significant differences between the Persian and English advertisements, indicating that claim outweighs the other elements of the argumentation speech act in the Persian advertisements. However, the English ones employ data more than the other modules of the argumentation speech act. In the end, the cultural reasons causing the differences were discussed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Argumentation speech act,Advertisement,Culture,English, Persian |
|
نویسندگان مقاله |
رضا پیشقدم | reza pishghadam professor of english language teaching, ferdowsi university, mashhad, iran استاد زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
آتنا عطاران | atena ataran m.a. in english language teaching, ferdowsi university, mashhad, iran کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-1896&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|