جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۹۳-۱۱۴

عنوان فارسی بررسی نشانه- معناشناختی ظرفیت‌های نمایشی تعزیه و تراژدی با رویکرد نشانه‌شناسی آنالوگ و دیجیتال
چکیده فارسی مقاله تراژدی و تعزیه، دو سنت نمایشی کلاسیک محسوب می‌شوند که به دلیل ریشه داشتن در آیین و نیز وابستگی به مذهب، فرهنگ، اسطوره و لحن، قابل بررسی تطبیقی هستند. هدف از این پژوهش، بررسی ارزش‌ها و ظرفیت‌های نمایشی این دو گونه نمایشی در تطابق با یکدیگر است. در راستای این هدف، مؤلفه‌های مختلفی همچون روایت یا تقلید، شبیه و شخصیت، شیوه اجرایی، جلوه‌های کلامی، تزکیه و تأثیر بر مخاطب مقایسه می‌شوند. در این مقاله درصدد پاسخ به این پرسش هستیم که چگونه می‌توان ظرفیت نمایشی تراژدی را بر تعزیه یا بالعکس (یکی را بر دیگری) رجحان داد؟ به نظر می‌رسد با استفاده از رویکرد نشانه- معناشناسی و نیز زیرمجموعه‌های آن، نشانه‌شناسی دیجیتال و آنالوگِ لویی ژان‌ کلوه بتوان میزان تشابهات و اختلافات نمایشی این دو گونه را بهتر بررسی کرد. هدف دیگر از این پژوهش، نقدی بر پژوهش‌های تطبیقی موجود تعزیه با نمایش‌های تراژدی و حماسی است که به نظر می‌رسد از مهم‌ترین رکن تعزیه، یعنی شیوه اجرایی آن چشم‌پوشی کرده‌اند و ارزش‌های آن را نسبت به گونه‌های دیگر سنجیده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، تعزیه،تراژدی،نشانه‌های نمایشی،نشانه‌شناسی آنالوگ و دیجیتال،نشانه- معناشناسی

عنوان انگلیسی A Semiotics Study of Dramatic Aspects in Ta'zieh and Tragedy: An Analogic and Digital Semiotics Approach
چکیده انگلیسی مقاله Tragedy and Ta'ziyeh are considered as classical dramatic forms that due to their roots in ritual and their dependence on religion, culture, myth and tone can be studied in a comparative manner. The aim of the present paper is to study the dramatic aspects and capacities of these two dramatic forms in comparison with each other.  To achieve this goal, different parameters such as narrative or representation, alike and character, performance style, verbal effects, catharsis and audience impact are compared. In this study, we seek answer to the following questions; how the dramatic capacities of tragedy can be preferred over the Ta'ziyeh or vice versa. It seems that in the light of a semiotic approach and one of its sub branches, the digital and analog semiotics of Louis-Jean Calvet, the extent of dramatic similarities and differences between these two forms can be better investigated. Another objective of this research is to challenge the existing comparative studies in the context of Ta'ziyeh and tragic or epic plays that seems to have ignored the performance style, the most important element of Ta'ziyeh and have assessed its values than other types. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ta&apos,zieh,digital and analog semiotics,sign semiotics,Tragedy

نویسندگان مقاله مجید رحیمی جعفری | majid rahimi jafari
ph.d. candidate in theater, faculty of fine art, university of tehran, tehran, iran
دانشجوی دکتری تئاتر، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

تاجبخش فناییان | tajbakhsh fanaeian
associate professor of dramatic arts, faculty of fine art, university of tehran, tehran, iran
دانشیار هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-2444&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات