جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۱۵-۱۴۰

عنوان فارسی بازنمایی جنسیت در متون دیداری کتاب‌های‌ آموزش ‌زبان‌ انگلیسی به غیر ‌انگلیسی‌زبانان از منظر نشانه‌شناسی ‌اجتماعی‌ تصویر؛ مطالعه موردی: American English File (۲), Four Corners (۲) & Interchange (۲)
چکیده فارسی مقاله در این مقاله بر‌آنیم تا چگونگی بازنمایی عامل جنسیت را در تصاویر کتاب‌های آموزش‌ زبان‌ انگلیسی American English File (2), Four Corners (2) & Interchange (2)مورد‌ بررسی ‌قرار‌ دهیم. چارچوب‌ نظری به‌کار‌گرفته‌شده در نگارش این مقاله، الگوی نشانه‌شناسی هلیدی و به دنبال آن، به‌طور مشخص، نشانه‌شناسی ‌اجتماعی ‌تصویر کرسو فان لیوون(2006[1996]) می‌باشد. تولید متن، از جمله تصویر، یک عمل گفتمانی و در‌نتیجه، اجتماعی است. این کنش اجتماعی در مورد کتاب‌های‌ درسی که برای زبان‌آموزان غیر ‌انگلیسی‌زبان نوشته ‌شده ‌است، در سطحی فراتر، یعنی بینا‌فرهنگی عمل‌ می‌کند. در‌نتیجه، پیوسته این مسئله وجود‌ دارد که آیا ممکن است فرهنگِ مرکز، یعنی جامعه انگلیسی‌زبان، از طریق متون کتاب‌های‌ درسی، ساز‌و‌کار‌های گفتمانی تولید‌‎‌ کند که در آن دیگری ویژگی‌های غیر و غریب را پیدا‌ کند و خود، طبیعی و آشنا تلقی ‌شود؟ این پژوهش با بررسی تصاویر، متون و عناوین زبانی و حاشیه آن تصاویر، کاوش‌ می‌کند که کتاب‌های آموزش ‌زبان ‌انگلیسی چگونه فرهنگ جامعه انگلیسی‌زبان را احتمالاً به‌عنوان فرهنگ بدیهی، طبیعی و اجتناب‌ناپذیر به ‌تصویر ‌می‌کشند و دیگران را به غیرهایی که فقط در صورت جذب در این فرهنگ، غیریت خود را از‌دست‌ می‌دهند، تبدیل ‌کرده و به‌ تصویر ‌می‌کشند. هدف اصلی این پژوهش این است که متون آموزش ‌زبان ‌انگلیسی را به‌طور گسترده، تحلیل‌ کرده و کارکردهای متفاوت گفتمانی، اجتماعی و فرهنگی آن‌ها را بررسی ‌نماید. همچنین بررسی نقش تصاویر در این عمل گفتمانی بینا‌فرهنگی، تفاوت‌های فرهنگی و چگونگی بازتاب آن‌ها در کتاب‌های‌ درسی آموزش ‌زبان ‌انگلیسی، کارکردهای ایدئولوژیکی تصاویر و چگونگی وجه‌نمایی در تصاویر کتاب‌های‌ درسی، اهداف فرعی این پژوهش را تشکیل‌ می‌دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، نشانه‌شناسی ‌اجتماعی‌ تصویر،جنسیت،معنای بازنمودی،معنای تعاملی،معنای ترکیبی

عنوان انگلیسی The Representation of Sexuality in Visual Texts of English Language Teaching Books to non-English Language Speakers based on Visual- social Semiotics: The Case Study of American English File (2), Four
چکیده انگلیسی مقاله In this study, we attempt to investigate the representation of sexuality in the images of English language teaching books (Four Corners (2) – American English File (2) – Interchange (2)) based on visual - social semiotics according to Halliday's Functional linguistics and clearly followed by Kress and Van Leeuwen 2006 (1996).  Creating text, as an example image, is a discoursal and as a result a social action. This social action on textbooks which have been written for non-English language learners works at higher level. It works in intercultural level. As a result, there is always a constant problem: Is it possible that the central culture (English language society) creates discourse via the texts of the textbooks in which non-English speakers are considered strangers and they themselves are considered natural and familiar? This research via investigating images, texts , verbal titles and the margin of those images searches how English language teaching books portray English culture as evident, natural and inevitable and others as foreigners who only lose their alterity if they are attracted by this culture. The main goal of this research is to analyze English language teaching books and investigate their different discoursal, social and cultural outputs .Also this research tries to investigate the role of images in intercultural discoursal context. Cultural differences and their reflection in English language teaching textbooks with ideological outputs of images and modality in the images of textbooks are other marginal goals of this research.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Visual/Social Semiotics,sexuality,representational meaning,interactive meaning,compositional meaning

نویسندگان مقاله طاهره رضایی | tahereh rezaei
ph.d. candidate in general linguistics, islamic azad university, science and research branch of tehran, tehran, iran
دانشجوی دکتری زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

فرزان سجودی | farzan sojoodi
associate professor of semiotics and linguistics, tehran art university, tehran , iran
دانشیار نشانه شناسی و زبان شناسی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-2752&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات