جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۴۱-۱۶۴

عنوان فارسی تأثیر بازخورد تصحیح‌کننده بر پیشرفت جنبه‌های کلامی و فراکلامیِ نگارش: مقایسه بازخورد تصحیح‌کننده کتبی و شفاهی
چکیده فارسی مقاله در مطالعات فراگیری زبان دوم/ خارجی، همواره بر نقش مثبت بازخورد تصحیح‌کننده، چه از نوع کتبی و چه شفاهی، بر پیشرفت جنبه‌های مختلف زبانی تأکید شده است. یکی از حوزه‌هایی که بازخورد تصحیح‌کننده در آن مطالعه شده است، مهارت نگارش است. اما بیشتر این مطالعات به بررسی نقش بازخورد تصحیح‌کننده در پیشرفت ابعاد دستوری، واژگانی و نشانه‌گذاری متن پرداخته‌اند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مقایسه دو روش ارائه بازخورد تصحیح‌کننده کتبی و شفاهی از نوع فرازبانی و بررسی تأثیر هر‌یک از آن‌ها بر پیشرفت جنبه کلامی و فراکلامی مهارت نگارش در زبان‌آموزان ایرانی می‌باشد. بدین منظور، زبان‌آموزانی در سطح متوسط انتخاب شده و به دو گروه تقسیم شدند. زبان‌آموزان سپس در پیش‌آزمون نگارش شرکت کرده و بازخورد تصحیح‌کننده فرازبانی کتبی و شفاهی دریافت نمودند. به گروه اول، بازخورد فرازبانی کتبی و به گروه دوم، بازخورد فرازبانی شفاهی ارائه شد. در انتهای تحقیق، هر دو گروه از طریق پس‌آزمون با هم مقایسه شدند. نتایج نشان داد گروهی که بازخورد تصحیح‌کننده شفاهی دریافت کرده بود، از لحاظ جنبه کلامی و نیز استفاده از نشانه‌های فراکلامی در نگارش، از گروه دیگر (دریافت‌کننده بازخورد تصحیح‌کننده کتبی) برتر بود. همچنین مشخص شد که نشانه‌های گذر و الزام‌آور به‌ترتیب بیشترین و کمترین استفاده را در هر دو گروه، پس از دریافت بازخورد تصحیح‌کننده داشته‌اند. می‌توان نتیجه گرفت در پیشرفت ابعاد کلامی و فراکلامی نگارش، بازخورد شفاهی بر بازخورد کتبی برتری دارد. این یافته‌ها محققان، مدرسان زبان و طراحان برنامه­های درسی را یاری می‌نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، ویژگی‌های کلامی،نشانه­های فراکلامی،بازخورد تصحیح­ کننده،بازخورد شفاهی،بازخورد کتبی

عنوان انگلیسی The Effect of Corrective Feedback on the Development of Discoursal and Meta Discoursal Aspects of Writing: Written vs. Oral Feedback
چکیده انگلیسی مقاله Given the fact that corrective feedback has been proved to have a positive impact on the acquisition and development of second/foreign language, the aim of the present study was to investigate and compare the effect of oral and written corrective feedback on the development of discoursal and metadiscoursal aspects of Iranian EFL learners 'writing. To this end, a total of 67 intermediate learners were selected, homogenized, and given a pre-test of writing. Then, written and oral metalinguistic corrective feedback on coherence, cohesion, and metadiscourse markers were given to the first and second group respectively. At the end, the two groups were given a post-test. The results of the study showed that the group which received oral metalinguistic feedback, compared with the written feedback group, could have a better writing performance as far as discoursal and metadiscoursal features of writing are concerned. It was also shown that transition markers and engagement markers were the most and the least frequent discourse markers among the two groups. It can be concluded that oral feedback has a significant effect on EFL leaners' writing ability, as far as discoursal and metadiscoursal features are concerned. This study has implications for language instructors as well as language researchers.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله discoursal features,metadiscourse markers,corrective feedback,oral feedback,written feedback

نویسندگان مقاله امیر زندمقدم | amir zand moghadam
assistant professor of applied linguistics, allameh tabataba amp;rsquo;i university, tehran, iran
استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

مهناز علی زاده | mahnaz alizadeh
ph.d. candidate in general linguistics, islamic azad uiversity, science amp; research branch, tehran, iran
دانشجوی دکتری زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-948&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات