جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۸۹-۲۱۴

عنوان فارسی بررسی آغازگر نشاندار و بی‌نشان در کتب زبان انگلیسی مقطع متوسطه در ایران، براساس رویکرد نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی
چکیده فارسی مقاله متخصصین علم آموزش زبان در طول تاریخ بر نظریات علم زبان‌شناسی تکیه داشته و جهت رسیدن به نتایج مطلوب‌‌تر از این یافته‌ها استفاده نموده‌اند. اما به نظر می‌رسد امر آموزش زبان در ایران، تاکنون چندان موفقیتی نداشته که متکی ‌نبودن بر اصول علمی و کاربردی می‌تواند یکی از عوامل آن باشد. از زمان ظهور «نظریه نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی» بررسی‌های علمی فراوانی بر این اساس، جهت کاربردی‌ کردن آن در آموزش زبان انجام گرفته است؛ تحقیق حاضر نیز سعی نموده است کتب زبان انگلیسی مقطع متوسطه در ایران را از منظر فراتقش متنی نظریه نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی بررسی کند و بسامد و نوع آغازگر متون خواندنی این چهار کتاب را مشخص نماید. آنچه پس از تحلیل 1303 بند موجود در منابع ذکرشده حاصل شد، نشان داد که تعداد و نوع بندها در این متون، تابع قاعده و روال خاصی نبوده و بر‌خلاف انتظار، نسبت بسامد بندهای با آغازگر نشاندار- که می‌تواند بر درجه مشکلی متن بیفزاید- از پایه پایین‌تر به بالا‌تر به بندهای با آغازگر نشاندار افزایش نداشته و حتی در پایه اول بیشتر نیز بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، دستور نقش‌گرای نظام‌مند،آغازگر/ مبتدا،پایان‌بخش/ خبر،نشاندار،بی‌نشان

عنوان انگلیسی The Study of Marked and Unmarked Theme in Iranian High School English Text Books based on Halliday's Systemic Functional Grammar
چکیده انگلیسی مقاله Historically, scholars of language teaching have got the advantage of linguistic theories and used their findings to get a better teaching outcome. However as many experts believe, English teaching in Iran has not been successful mostly because of the lack in scientific basis. Many studies have been conducted based on Halliday's systemic functional grammar since it emerged to apply its benefit in language teaching. This research has tried to have a textual analysis on Iranian high school English text books based on the mentioned theory to specify the kind and the frequency of themes in the text reading of these four books. After the analysis of 1303 clauses, the results showed that there is not a definite pattern in organizing the texts based on the kind or the frequency of the clauses and in opposition to our expectations, the frequency of marked themes, which can result in a higher difficulty level of a text, has not increased from lower levels to higher ones. Marked themes are even more frequent in grade one.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords Systemic Functional Grammar, theme,rheme, marked, unmarked

نویسندگان مقاله محمد علی عرب زوزنی | mohammad ali arab zouzani
ph.d. candidate in general linguistics, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی دکتری زبان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محمدرضا پهلوان نژاد | mohammad reza pahlevan nezkad
associate professor of linguistics, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار زبان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-2544&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات