جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۷۷-۱۰۶

عنوان فارسی بررسی میزان کارآمدی آموزش زبان عربی عمومی در مقطع متوسطه، ازنظر دبیران و دانش‌آموزان شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله  پژوهش حاضر را با هدف بررسی میزان کارآمدی آموزش زبان عربی عمومی در مقطع متوسطه، ازنظر دبیران و دانش‌آموزان شهر کرمان، انجام داده‌ایم. این پژوهش از نوع پژوهش‌های کاربردی، پیمایشی و کمی است و برای اندازه‌گیری نظر دبیران و دانش‌آموزان، از دو پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده کرده‌ایم. جامعه این پژوهش شامل همه معلمان زن و مرد عربی و دانش‌آموزان دختر و پسر سال سوم متوسطه رشته‌های ریاضی و تجربی دبیرستان‌های دولتی شهر کرمان، در سال تحصیلی 90- 91 است. نمونه مورد بررسی را به‌شیوه تصادفی طبقه‌ای و با انتساب متناسب انتخاب کردیم که شامل 30 دبیر زن، 30 دبیر مرد و 236 دانش‌آموز است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که میزان هماهنگی هدف آموزش زبان عربی (فهم متون دینی) با معیارهای انتخاب هدف در برنامه‌ریزی درسی، میزان تطابق محتوای کتاب‌های درسی عربی با معیارهای انتخاب محتوا در برنامه‌ریزی درسی، میزان آمادگی دبیران عربی برای تدریس درس زبان عربی، میزان تحقق اهداف برنامه درسی عربی، میزان تسلط دانش‌آموزان به مهارت‌های زبانی، میزان انگیزه و علاقه دانش‌آموزان به یادگیری زبان عربی و میزان آشنایی دانش‌آموزان با مهارت‌ها و راهبردهای یادگیری زبان عربی پایین‌تر از حد مطلوب است. با توجه به این یافته‌ها نتیجه می‌گیریم که به آموزش زبان عربی به‌عنوان زبان دوم/ خارجی، به‌طور علمی توجه نشده است و تا حد مطلوب فاصله زیادی دارد و برای رسیدن به نتایج مطلوب، تحولات جدی و همکاری بخش‌های مختلف لازم است. از مهم‌ترین راهکارها برای بهبود این وضعیت، ارتقای سطح آموزش پیش و ضمن خدمت معلمان زبان عربی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، زبان عربی،آموزش زبان دوم/ خارجی،کارآمدی،برنامه درسی

عنوان انگلیسی The Study of Arabic Language Teaching Efficiency in Kerman High Schools Based on Arabic Teachers’ and Students’ Attitudes
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research was to study the efficiency of general Arabic language teaching program in Kerman high schools based on the students' and teachers' viewpoints. This study is an applied quantitative method research. The research instruments are two researcher-made questionnaires for measuring the teachers' and students' viewpoints. The population involves all male and female Arabic teachers of Kerman city, as well as male and female Mathematics and Science junior high school students of all public high schools of Kerman city. The research sample was selected through stratified random sampling method, and amounted to 30 female Arabic teachers, 30 male Arabic teachers and 236 students. The findings revealed that  Arabic language teaching goal is not consistent with the learners' and society's needs; Arabic textbooks' content does not meet the content selection standards set in curriculum planning; Arabic teachers are not well prepared for Arabic language teaching; Arabic curriculum goals are not met; students' proficiency in Arabic language skills is disappointing; students' interest in Arabic language and learning, is moderately low; and finally, students' acquaintance with Arabic language learning strategies is low. Accordingly, we can conclude that the increase in Arabic language teaching efficiency in schools needs more efforts to prepare the society with positive attitude towards Arabic language and Arab people, and also to change the educational approach to Arabic language teaching/learning in our school system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Arabic language,Second/foreign language teaching,efficiency,Curriculum

نویسندگان مقاله رضوان حکیم زاده | rezvan hakimzadeh
assistant professor, faculty of psychology and educational sciences, university of tehran, tehran, iran
استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

عیسی متقی زاده | issa motaghizadeh
assistant professor of arabic language and literature, tarbiat modares university, tehran, iran
استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

نجمه سلطانی نژاد | najmeh soltani nejad
ph.d. student in curriculum, shahid beheshti university, tehran, iran
دانشجوی دکتری برنامه درسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-7013&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات