|
جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۰۷-۱۲۸
|
|
|
عنوان فارسی |
ساخت، رواسازی و پایاسازی پرسشنامۀ انگیزش و نگرش یادگیری زبان انگلیسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مطالعه حاضر را با هدف ساخت، رواسازی و پایاسازی پرسشنامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان انگلیسی انجام دادیم. برای رسیدن به این هدف، از پرسشنامۀ فارسی مجموعه آزمون نگرش و انگیزش گاردنر در یادگیری زبان انگلیسی استفاده کردیم. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، نمونه 245 نفری (135 پسر و 110 دختر) از دانشجویان کارشناسی در رشتههای مختلف دانشگاههای تهران را برگزیدیم و پرسشنامه را روی آنان اجرا کردیم. این مطالعه دارای دو سؤال پژوهشی است: 1. آیا پرسشنامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان خارجی، از روایی لازم برخوردار است؟ و 2. آیا پرسشنامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان خارجی پایایی لازم را دارد؟ برای ارزیابی پایایی و روایی ابزار (پرسشنامه و عوامل)، از روش روایی سازه (تحلیل عامل تأییدی) و پایایی (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ) استفاده کردیم. پایایی این پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 937/0 بهدست آمد. در نتایج حاصل از محاسبه تحلیل عامل تأییدی، چهار عامل را شناسایی کردیم که نگرش درباره اهمیت زبان، نگرش والدین نسبت به یادگیری زبان فرزندان، نگرش نسبت به سخنگویان بومی و انگیزه گرایشی نسبت به یادگیری زبان را اندازهگیری میکنند. با درنظر گرفتن نتایج این پژوهش، میتوانیم بگوییم که این پرسشنامه از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است و عوامل بهدست آمده یک مدل مناسب مفهومی را درباره نگرش و انگیزش یادگیری زبان انگلیسی زبانآموزان ایرانی ایجاد میکنند. تحقیق حاضر مانند تحقیقات قبلی نشان داد که این پرسشنامه از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و عوامل بهدست آمده از تحلیل عاملی میتوانند انگیزش و نگرش یادگیری زبان خارجی دانشجویان را بهگونهای مناسب اندازهگیری کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، ساخت،رواسازی،پایاسازی،پرسشنامه نگرش و انگیزش یادگیری زبان انگلیسی،زبانآموزان ایرانی |
|
عنوان انگلیسی |
Construction, Validation and Reliability of the Foreign Language Attitude and Motivation Questionnaire |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of the present study was to evaluate the construction, validity and reliability of the short-form of the "Attitude/Motivation Test Battery" questionnaire in language learning. To achieve this purpose, the Persian version of Gardner's AMTS was used. Using the stratified random sampling method, 245 (135 male and 110 female) undergraduate university students from different majors of Tehran universities were chosen to answer the questionnaire. The analysis methods included the construction validity (confirmatory factor analysis) and reliability (calculation of Alpha Cronbach's coefficiency for all questionnaires and factors). As a result, 7 factors were recognized including attitude towards language learning importance, language learning anxiety, parents' encouragement of language learning, negative attitude to language teachers, demotivation of language learning, positive attitude towards native speakers, and integrative motivation to language learning. The reliability of the questionnaire measured by Alpha Cronbach was 0.848. Regarding the results of this study, AMTB has appropriate validity and reliability. This instrument can measure the motivation and attitude of Iranian language learners. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Construction,Validity,Reliability,Attitude,Motivation,Iranian English learners |
|
نویسندگان مقاله |
فرهاد قربان دوردی نژاد | farhad dordi nezhad assistant professor of english, martyr rajaee teacher training university, tehran, iran استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-8435&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|